پس از رخصتی عید سعید قربان، اکثر اعضای مجلس نمایندگان غایب اند که بر اثر آن، نشست عمومی دیروز این مجلس برگزار نشد. به اساس اصول وظایف داخلی، این مجلس باید روزهای شنبه، دوشنبه و چهارشنبه نشست عمومی را برگزار نماید و به روزهای یکشنبه و سهشنبه، جلسات کمیسیونها را تدویر نماید.
در حالی که رخصتی عید روز دوشنبه به پایان رسیده؛ اما تا کنون اکثر اعضای مجلس نمایندگان برای تدویر جلسات حاضر نمیشوند. عرفانالله عرفان، نایب منشی این مجلس دیروز به پژواک گفت که بهخاطر عدم تکمیل نصاب و نبود آجندای لازم، جلسهی روز چهارشنبه این مجلس برگزار نشد.
به اساس معلومات وی، حدود ٣٥ تن از مجلس نمیاندگان بهخاطر ادای مراسم حج فرضی، عازم عربستان سعودی شدهاند و شمار دیگر این نمایندگان، به مناسبت عید به ولایتهای مربوطهیشان رفتهاند و برنگشتهاند. عرفان افزود که مجلس نمایندان در روز شنبه آینده، جلسهی عمومی را برگزار میکند و در آن روی طرح قانون سوگوارى بحث میشود.
اما وی افزود: «بسیار مطمئن نیستم که ما به روز شنبه نصاب داشته باشيم؛ اما تلاش میکنیم که باید نصاب داشته باشیم و جلسه را تدویر نمایيم». اما غلام حسین ناصری، نمایندهی مردم میدانوردک از حاضر نشدن برخی اعضای این مجلس انتقاد نموده گفت که اعضای مجلس نمایندگان با هیأت اداری همکاری لازم را نمیکنند.
وی افزود که امروز در هر کمیسیون، سه تا چهار تن از اعضای مجلس در کمیسیونهای مربوطه بالای طرح قوانین بحث میکنند تا برای جلسهی آینده، آجندا آماده شود. مجلس نمایندگان ١٨ کمیسیون و ٢٤٥ عضو دارد. شکیبا هاشمی، نمایندهی مردم قندهار در مجلس گفت که جلسهی عمومی امروز، باید حتماً برگزار میشد؛ چرا که بدون قوانین، موضوعات مهم دیگرى هم وجود دارند که در مورد آنها بحث شود.
وی اضافه کرد: «اگر چیز دیگری نبود، باید ما امروز روی قضیهی کابل بانک بحث میکردیم، بالای عاملان قضیهی پغمان بحث میکردیم؛ چرا که برخی سازمانهای بینالمللی، خواستار اعدام نکردن عاملان حادثهی پغمان شدهاند و یک سلسله موضوعات مهم دیگر نیز وجود داشت».
