خواست هند از پاکستان برای برقراری صلح در افغانستان

اطلاعات روز

اطلاعات روز: نریندرا مودی، نخست وزیر هند می‌گوید، تمام کشورهای جهان باید برای برقراری صلح و ثبات در افغانستان تلاش کنند. او در سخنرانی خود در 69مین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک گفت، روابط دهلی با کابل هیچ دخالتی به اسلام آباد نیست و پاکستان، در راستای فراهم کردن رفاه و صلح در افغانستان تلاش کند.

مودی گفت، در افغانستان موضوع احترام به بشریت مطرح است و هر کشور چه هند یا پاکستان که به بشریت احترام داشته باشد، باید در زمینه‌ی برقراری صلح و ثبات با افغانستان کمک کند. چندی پیش یکی از مقام‌های ارشد حکومتی که خواست نامش فاش نشود‌، گفت، پاکستان ادعا دارد، نمایندگی‌های سیاسی و مشاوران هند در کشور افزایش یافته است.

به گفته‌ی او، پاکستان در این مورد ابراز نگرانی کرده و قصد حمله به افغانستان را دارد. اما او چنین اظهارات را رد کرد و تأکید کرد که حکومت پاکستان به دنبال بهانه‌ است. این مقام ارشد دولتی افزود، کابل و دهلی از چند سال بدین‌سو روابط مشترک و دوستانه‌ داشته و این روابط، کدام تهدیدی را متوجه پاکستان نخواهد کرد.

با این حال، نخست وزیر هند در نشست مجمع سازمان ملل از پاکستان بار دیگر خواست، با افغانستان در بخش‌های مختلف به ویژه تأمین امنیت، هم‌کاری کند. از سویی هم او در ادامه‌ی سخنانش در این نشست تأکید کرد که امریکا از اشتباه خود در عراق درس گرفته و این اشتباه را در افغانستان تکرار نکند.

به گزارش العربیه، نخست وزیر هند گفته است، امکان ندارد که امریکا عین اشتباه عراق را در افغانستان هم تکرار کند. اوباما چندی پیش اعلام کرده بود، در صورتی که پیمان امنیتی میان کابل و واشگتن امضا شود، بعد ازسال 2014 فقط 9800 سرباز امریکایی در این کشور باقی خواهد ماند.

اما جان مک کین و لینزی گراهم سناتوران حزب جمهوری‌خواه امریکا، با انتشار بیانیه‌ای از باراک اوباما خواسته‌اند، در بخش خروج نیروهای امریکایی از افغانستان تلاش نکند، تا مرتکب اشتباه عراق نشود. این سناتوران گفته‌اند، اوباما باید شرایط خروج سربازان امریکایی را از افغانستان درنظر بگیرد و درمورد برنامه‌اش دراین زمینه تجدید نظر کند.

از روزنامه‌نگاری مستقل حمایت کنید

محدودیت‌های گسترده بر رسانه‌ها و فضای عمومی در افغانستان، دسترسی شهروندان به اطلاعات مستقل را محدود کرده است. در چنین شرایطی، «اطلاعات روز» متعهدانه و مستقل به کار خود ادامه می‌دهد تا حقیقت قربانی خاموشی و فراموشی نشود.

ما وابسته به هیچ قدرتی نیستیم و تنها برای مردم می‌نویسیم.

مأموریت ما افشای فساد، بازتاب صدای سرکوب‌شدگان، تقویت پاسخگویی صاحبان قدرت، و پشتیبانی از چشم‌اندازی است که در آن همه شهروندان افغانستان از حقوق و آزادی‌های برابر برخوردار باشند و در صلح زندگی کنند.

خبرنگاران ما در شرایط دشوار و گاه خطرناک فعالیت می‌کنند تا گزارش‌های دقیق، منصفانه و مبتنی بر واقعیت منتشر شود و روایت‌های مردم به حاشیه رانده نشود. تداوم این کار، به حمایت مخاطبان و حامیان مستقل وابسته است.

هر کمک، فارغ از میزان آن، به ادامه روزنامه‌نگاری مستقل کمک می‌کند. اگر امکان کمک مالی ندارید، همرسانی این درخواست و تشویق دیگران به حمایت نیز سهمی مهم در تقویت این مسیر دارد.

در کنار حقیقت بایستید
از اطلاعات روز حمایت کنید

برای حمایت اینجا کلیک کنید
با دیگران به‌‌ اشتراک بگذارید
بدون دیدگاه