اطلاعات روز: امریکا به تازگی 14 زندانی پاکستانی را از بازداشتگاه بگرام رها کرده است. تنسيم اسلم، سخنگوى وزارت امور خارجهی پاکستان به بىبىسى گفت، امریکا این زندانیان را به روزشنبه (29، سنبله) به پاکستان تحویل داده است. ولی او در مورد هویت زندانیان رها شده، جزئیات نداده است.
مقامهای حکومتی تاکنون در این مورد واکنش نشان داده اند. با رهایی زندانیان یاد شده، تعداد رهایی زندانیان پاکستانی از بازداشتگاه بگرام در سال روان، به 33 تن رسید. چندی پیش نیز مؤسسهی موسوم به «پروژهی عدالت پاکستانی» اعلام کرد، امریکا 9 زندانی پاکستانی را از بازداشتگاه بگرام رها کرده است.
این مسئله با واکنش تند مقامهای حکومتی مواجه شد. آنان از امریکا خواستار توضیح چگونگی بررسی پروندههای این زندانیان و ضمانت رهایی آنها شدند. بازداشتگاه بگرام در ولایت پروان در نزدیکی کابل موقعیت دارد که افراد متهم به حملات تروریستی بازداشت و در آنجا نگهداری میشوند.
دولت سال گذشته مسئولیت این بازداشتگاه را از نیروهای خارجی به عهده گرفت و به دنبال آن، صدها زندانی طالب را از بازداشتگاه رها کرد. پس از آن گزارشهایی به نشر رسید که شماری از طالبان رها شده از این بازداشتگاه، دوباره به خط جنگ برگشته و حتا رهبری جنگ علیه نیروهای امنیتی را به عهده گرفته اند.
در این بازداشتگاه، در کنار شهروندان افغان، شماری از شهروندان خارجی نیز زندانی هستند. گفته شده، هنوز مسئولیت نگهداری زندانیان خارجی در بازداشتگاه بگرام، به عهدهی نیروهای امریکایی است.
