اطلاعات روز: مقامهای امنیتی ولایت بلخ، از قتل یک خبرنگار زن توسط افراد ناشناس در مرکز این ولایت خبر دادهاند. به گفتهی این مقامها، این خانم در شهر مزارشریف به وسیلهی چاقو به قتل رسیده است.
عبدالرازق قادرى، آمر امنيت فرماندهی پولیس این ولایت، روزگذشته گفت، یک مرد مسلح به بهانهی تحویل کارت عروسی به منزل این خبرنگار داخل شده و پس از آن با چاقو به سر و سينه او کوبیده و او را کشته است.
او افزود، هرچند در حال حاضر قاتل این خبرنگار فراری است، اما تلاشهای پولیس برای بازداشت وی آغاز شده است. هنوز انگیزهی قتل این خبرنگار مشخص نیست، ولی فرماندهی پولیس بلخ گفته، تحقيقات جدی در مورد چگونگی حادثه جریان دارد. این رویداد بعد از ظهر روز دوشنبه هفتهی روان، در نزدیکی ساحهی روضه مبارک مزار شریف رخ داده است.
خبرنگار به قتل رسیده، پلوشه نام دارد و تخلصش توخی است. این خبرنگار از سال 2008 تا 2012 کارمند «رادیو بیان» در شمال کشور بوده است. او در سال 2012 برای سپری نمودن دورهی ماستری به تایلند رفت و دو ماه قبل از آن کشور به مزارشریف باز گشته بود.
با این حال، حفيظ مجيدى، مسئول مرکز رسانهیی «بيان شمال» در بلخ از ارگانهاى امنيتى خواست، عامل قتل این خبرنگار را به زودی بازداشت و محاکمه کند. درجریان سال روان قتل و خشونت علیه خبرنگاران در شماری از ولایتهای کشور به ویژه کابل و بلخ افزایش یافته است.
حدود دو ماه پیش، مردان مسلح ناشناس يک خبرنگار راديوى محلى موسوم به «لحظه» را در منزلش به قتل رساند. پس از آن، مسئولان کمیتهی مصئونیت خبرنگاران افغانستان در نشست خبری اعلام کردند، خشونت علیه خبرنگاران در جریان سال روان، 63 درصد افزایش یافته است.
