اطلاعات روز: در چند ماه اخیر، روند اخراج اجباری پناهجویان افغانستان از ایران، به گونهی چشمگیری افزایش یافته است. محمد اکبر چخانسورى، رييس عودت مهاجران ولایت نيمروز، روز گذشته به رسانهها گفت، در گذشته روزانه حدود ده تا پانزده خانوادهی رد مرز شده از ايران به این ولایت میآمدند، اما در حال حاضر تعداد این مهاجران به بيش از ٢٠ خانواده افزایش یافته است.
براساس آمارهای ارائه شده، درحال حاضر نزدیک به دو میلیون مهاجر افغان در ایران به سر میبرند و از این میان، شماری زیادی از آنان، مدارک قانونی برای اقامت در ایران را ندارند. وزارت امور خارجهی کشور بارها اعلام کرده، شهروندان کشور به گونهی غیرقانونی در ایران سفر نکند و با اخذ ویزا، در این کشور بیروند.
با این وجود، شماری از شهروندان افغان که از ایران اخراج شدهاند، میگویند، با موجودیت اسناد قانونی، از ایرن رد مرز شدهاند. گلباران از مهاجران اخراج شده گفت، تاریخ اسناد اقامت او و اعضای خانوادهاش تیر نشده بود، اما پولیس ایران شبهنگام وارد خانهیشان شدند و آنها را به گونهی اجباری به ارودگاه برده و سپس اخراج کردهاند.
او گفت، هم اکنون، او و خانوادهاش در بیسر نوشتی به سر میبرد. اما رييس عودت مهاجران نيمروز گفت، ثبت نام مهاجران اخراج شده، از ایران در مرکز این ولایت جریان دارد. به گفتهی او، این نهاد با همکاری سازمان مهاجرت بينالمللىIOM ، مهاجران را در کمپ موقت جابجا میکنند. او افزود، تا مدتی برای مهاجران اخراج شده، مواد غذایی نیز توزیع میشود.
اين درحالى است، شماری از جوانانى که از طريق ولایت نيمروز به گونهی قاچاق به ايران مىروند، دو برابر شده است. بر اساس ارقام رياست عودت مهاجران ولایت نمیروز، در سال گذشته، روزانه ٣٥٠ تن به ايران میرفتند، اما در حال حاضر، تعداد این افراد به ٥٠٠ تا ٦٠٠ تن در روز افزایش پیدا کرده است.
