اطلاعات روز: اشرف غنی احمدزی، یکی از دو نامزد دور دوم انتخابات ریاست جمهوری کشور میگوید، برای حل مشکلات موجود، راهی جز پذیرفتن نتایج انتخابات و تشکیل حکومت وحدت ملی وجود ندارد. او شب گذشته در یک نشست خبری در کابل از عبدالله عبدالله خواست، به تعهدات قبلی خود در خصوص نتایح انتخابات و تشکیل حکومت وحدت ملی عمل کند.
اشرف غنی از ادامهی جنجالهای انتخاباتی ابراز نگرانی کرد و گفت، این مسئله، اثرهای منفی را بر امنیت و اقتصاد کشور گذشته است. او همچنان خطاب به تیم رقیبش گفت، هنوز هم به تشکیل حکومت وحدت ملی باور دارد، ولی این حکومت باید مطابق قانون اساسی کشور باشد.
این درحالی است که عبدالله عبدالله به روز دوشنبه هفتهی جاری در نشست خبری در کابل گفت، روند تخنیکی و مذاکرات سیاسی به بنبست رسیده و اگر به خواستهای آنان رسیدگی نشود، تا چند روز دیگر موقفاش را اعلام خواهد کرد. در حال حاضر روند تفتیش آرا پایان یافته و کمیسیون انتخابات روز گذشته گفت، نتایج انتخابات را تا چند روز دیگر اعلام میکند.
با این حال، اشرف غنی احمدزی تأکید کرد، کمیسیون مستقل انتخابات، پس از نشست علنی تصمیمگیری، هر چه زودتر نتایج نهایی انتخابات را اعلام کند. او افزود، باید هر دو ستاد، نتیجه نهایی انتخابات را بپذیرند؛ چون با یک توافق از پیش طرح شده و تعهد شده، تفتیش آرا آغاز شد و این روند موفقانه به پایان رسید.
احمدزی افزود، هر رای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری سه بار تفتیش شده و تمرکز اصلی در روند تفتیش آرا، نیز بر آرای او بوده است. او تأکید کرد، در شفافیت نتایج نهایی دور دوم انتخابات شک و شبههای وجود ندارد و همه به شمول جامعه بینالمللی، از آن حمایت خواهند کرد.
احمدزی افزود، تا کنون خواستهای عبدالله با حوصله مندی پذیرفته شد و به آن نیز عمل شده است. او در مورد اینکه اگر عبدالله نتایج انتخابات را نپذیرد، کشور به طرف بحران میرود، گفت، مردم از جنگ خسته شده و بحران را نمیخواهند. احمدزی افزود، تیمش از نگاه مشارکتی کمبودی ندارد، ولی نظر به اوضاع سیاسی، مشارکت هر دو تیم در حکومت بعدی ضروری است.
