اطلاعات روز: وزارت صحت عامهی کشور اعلام کرد، در جریان سال روان، بیش از 9 هزار مورد تلاش افراد برای خودکشی در این وزارت ثبت شده است. ناجیه طارق، معاون این وزارت گفت، از میان این موارد، ۴۴۶۶ مورد مسمومیت دارویی و ۷۰۷ مورد سوختگی مربوط ولایت کابل و ۴۱۳۶ واقعه سوختگی دیگر، شامل ولایتهای کشور میشود.
به گفتهی او، اکثر قربانیان این رویدادها، زنان جوان و نوعروسان اند. خودکشی در کشور یکی از راههای معمول، برای نجات یافتن از خشونت است. زنان به دلیل نقض حقوق انسانی و تجاوز به حریم شخصی مانند ازدواجهای قبل از وقت، ازدواجهای ناخواسته و اجباری، تبادله زنان در حالت عداوت، دست به خودکشی میزنند.
از سویی دیگر، خشونت علیه زنان، استفاده از مواد مخدر، استرس ناشی از جنگ، بیجا شدن، فقر و ادامه ناامنیها از دلایل دیگر خودکشی زنان محسوب میشود. حلق آویز کردن، سوختاندن، زهر نوشیدن و استفاده از اسلحه، از دیگر شیوههای خودکشی است که برخی زنان به آن متوسل شدهاند.
با این حال، معاون وزارت صحت عامه گفت، این وزارت برای جلوگیری از خودکشی، برنامههایی زیاد چون آموزش مشاوران و کارمندان حرفهی روانی، اجتماعی و ایجاد مرکزهای مشورهدهی را روی دست گرفته است. او این اظهارات را روز گذشته در نشستی تجلیل از روز جهانی مبارزه با خودکشی در کابل بیان کرد.
در این نشست دکتر انیتی رابیرتسون، نماینده سازمان صندوق جمعیت ملل متحد در افغانستان، ریک پییرکارن نماینده سازمان بهداشتی جهان در کابل و معاون وزارت امور زنان کشور نیز حضور داشتند. نماینده سازمان صندوق جمعیت ملل متحد در کابل در این نشست گفت، آخرین تحقیقات در این زمینه نشان داده که بیشترین قربانیان خودکشی در افغانستان، دختران بین سنین شانزده تا ۱۹ سال هستند که هشتاد درصدشان متاهل اند.
به دنبال آن، ریک پییرکارن نماینده سازمان بهداشتی جهان در کابل گفت، شمار کسانی که جان شان را از اثر خودکشی از دست میدهند، بیشتر از کسانی است که در نتیجه قتل و جنگ از بین میروند. او میگوید، باید اقدامات قانونی در کنار افزایش آگاهی در مورد خودکشی، برای جلوگیری از این رویدادها در افغانستان اتخاذ شود.
راههای جلوگیری از خودکشی!
در همین حال، وزارت امور زنان کشور میگویند، تمام خشونتها در خانوادهها و ادارات ریشه درمانی دارد و برای جلوگیری از آن، باید روان درمانی در سطح کشور افزایش داده شود. از سویی دیگر مژگان مصطفوی، معین این وزارت نقش مولویها را برای جلوگیری از عمل خودکشی در کشور مهم میخواند.
او افزود، مسجدها مکانهای مناسبی برای شکلدهی افکار عامه در خصوص جلوگیری از خودکشی است و وزارت حج و اوقاف، با راهاندازی برنامههای منظم در این مورد باید به مردم معلومات دهند. از سوی هم، برخی از کارشناسان مسایل صحی تاکید کردند، برای جلوگیری از خودکشی در کشور، باید دست افراد به ابزار خودکشی محدود شوند.
