جای خالی دپلوماسی فعال افغانستان در ولز و پیامدهای ناگوار!
سخنرانی اندرس فورگ راسموسن دبیر کل ناتو و دیوید کامیرون نخست وزیر بریتانیا در روز نخست کنفرانس نشانگر رویکرد خوشبینانهی ناتو پیرامون افغانستان بود. هردو گفتند که نیروهای رزمی افغان ظرفیت جنگ در برابر دهشتافگنی را بدست آوردهاند و ناتو وارد مرحلهی جدیدی از کارزارش در افغانستان میگردد.
تشویشی را که من در رسانههای افغانستان مطرح کردم در کنفرانس ولز خیلی متبارز به نظر میرسید. وزیر دفاع افغانستان از افتخاراتش نام برد و از توانمندیهای نیروهایش در برابر دهشت افگنی یاد کرد.
هیچکسی نگفت که نیروهای افغان ظرفیت رزمی در برابر هراسافگنی بینالمللی را ندارد. هیچکسی نگفت که جنگ افغانستان جنگ افغانستان نیست بل جنگ فرا منطقهیی است و هیچکسی به جهانیان نگفت که اگر فردا، بلایی مانند داعش بر سر افغانها آمد مسوولیتش تنها به دوش افغانها نیست!
از همینرو من مطرح میکردم که ما نیاز به دپلوماسی فعال حتی دپلوماسی جنگ در چنین وضعیتی دارم. امّا در این نشست مهم کسانی شرکت کردند که بیانیهي مطروحه را به مشکل پیشکش مینمودند.
