همزمان با تشدید حملات گروه طالبان در کشور، راس ویلسون، شارژدافیر سفارت امریکا در کابل میگوید که تلاش این گروه برای انحصار قدرت از طریق خشونت و جنگ، باعث انزوای بینالمللی طالبان میشود.
شارژدافیر سفارت امریکا در کابل امروز (پنجشنبه، ۲۱ اسد) در تویتی گفته است که اقدامات طالبان در ولایتهای بدخشان، غزنی، هلمند و قندهار با تعهد این گروه در توافقنامهی دوحه، مطابقت ندارد.
قبلا در تاریخ ۱۷ اسد، این سفارت با نشر اعلامیهای گفته بود که حملات بر مراکز ولایات با تعهد طالبان مبنی بر یافتن راهحل سیاسی از طریق مذاکره مغایرت دارد.
در اعلامیه، این حملات طالبان محکوم و تأکید شده است که اقدامات این گروه بهمنظور تحمیل اجباری حاکمیتشان بر مردم غیرقابل قبول است. سفارت امریکا در کابل گفته بود که این گروه نسبت به رفاه و حقوق غیرنظامیان عمیقا بیاعتنا است و بحران بشری را در این کشور تشدید میبخشد.
این درحالی است که طالبان در ماههای اخیر به حملاتشان در کشور شدت دادهاند. این گروه در بیشتر از سه ماه گذشته، نزدیک به ۲۰۰ ولسوالی را سقوط دادهاند. همچنین طالبان در شش روز گذشته، مراکز ده ولایت را سقوط دادهاند.
شهرهای زرنج، مرکز نیمروز، فراه، غزنی، فیضآباد، مرکز بدخشان، تالقان، مرکز تخار، قندوز، سرپل، شبرغان، مرکز جوزجان، ایبک، مرکز سمنگان و پلخمری، مرکز بغلان بهدست طالبان سقوط کرده است.
