دفتر سخنگوی وزارت خارجهی افغانستان به اظهارات اخیر شاهمحمود قریشی، وزیر خارجهی پاکستان پاسخ داده و از اسلامآباد خواسته است که راههای مواصلاتی و اکمالاتی طالبان و تروریستان همپیمان این گروه را ببندد.
وزارت خارجه امروز (چهارشنبه، ۲۰ اسد) گفته است که اقدام جدی و ملموس دولت پاکستان علیه پناهگاههای تروریستان در آن کشور خواست عمدهی دولت جمهوری اسلامی افغانستان طی دو دههی اخیر بوده است.
بهگفتهی این وزارت، تروریستان در پاکستان از پناهگاههای امن برخوردارند و از آنجا پیوسته افغانستان را مورد تهاجم و حمله قرار دادهاند و توسط تروریستهای منطقهای حمایت میشوند.
وزارت خارجه تأکید کرده است که طالبان با تشدید خشونتها و عدم قطع روابط با گروههای تروریستی منطقهای و بینالمللی، خلاف تعهدات بینالمللیشان عمل میکنند.
وزارت خارجه افزوده است که دولت جمهوری اسلامی افغانستان به حلوفصل مسالمتآمیز بحران افغانستان متعهد است، اما در عین زمان نیروهای امنیتی و دفاعی این کشور بهطور شبانهروز در برابر طالبان و تروریستان منطقهای و بینالمللی همپیمان این گروه، مبارزه میکنند.
این درحالی است که پیشتر وزیر خارجهی پاکستان گفته بود که اسلامآباد نباید مسئول شکست کشورهای دیگر قلمداد شود. قریشی همچنین با اشاره به منابع مصرفشده توسط کشورها، بهویژه امریکا برای تقویت ارتش افغانستان، گفته بود که مسألهی حکومتداری و آبشدن نیروهای دفاعی ملی افغان باید مورد توجه قرار بگیرد.
