اجمل عمر شینواری، سخنگوی قوای مسلح کشور میگوید که نیروهای امنیتی و دفاعی در اکثر نقاط کشور از حالت دفاعی به حالت تعرضی تغییر موضع دادهاند.
آقای شینواری که امروز (دوشنبه، ۴ اسد) در یک نشست خبری در کابل صحبت میکرد، همچنین گفت در ساحاتی که تهدیدات بلند است، نیروهای امنیتی و دفاعی در حالت دفاعی قرار دارند.
به گفتهی او، ابتدا در این ساحات دفاع شدیدتر میشود و سپس با تجدید نیروها، این نیروها به حالت تعرضی تغییر موضع میدهند.
سخنگوی قوای مسلح کشور تأکید کرد که تاکنون در بیشتر نقاط کشور این روند تطبیق شده است و نیروها به حالت تعرضی تغییر موضع دادهاند.
همچنین او گفت که این نیروها تاکنون کنترل بیش از ۳۰ ولسوالی را بهدست گرفتهاند. به گفتهی اجمل عمر شینواری، در بیشتر نقاط این مناطق، تحکیمات مدافعوی ایجاد و یا هم تقویت شده است.
از سویی هم، او گفت که نیروهای دفاعی و امنیتی کشور در یک هفتهی گذشته، ۱۵۴ عملیات شامل ضربات هوایی، توپچی، تصفیوی، تصرف، خاص و دستگیری را علیه جنگجویان طالبان راهاندازی کردهاند.
به گفتهی آقای شینواری، در جریان این عملیات یکهزار و ۵۲۸ جنگجوی طالبان کشته و ۸۰۱ جنگجوی دیگر این گروه زخمی شدهاند. افزون بر اینها، ۱۶ جنگجوی دیگر طالبان هم توسط نظامیان دولتی بازداشت شدهاند.
او همچنین گفت که ۱۴ غیرنظامی در این مدت توسط طالبان کشته و ۲۹ غیرنظامی دیگر توسط جنگجویان این گروه زخمی شدهاند. سخنگوی قوای مسلح کشور افزود: «تعداد زیادی از تأسیسات عامالمنفعه و اماکن دولتی در مناطقی که در آنجاها جنگ جریان دارد، توسط طالبان [هم] ویران و به آتش کشیده شده است.»
طالبان هنوز در این مورد چیزی نگفتهاند.
این درحالی است که در ماههای اخیر طالبان به حملاتشان در کشور شدت بخشیدهاند. در جریان کمتر از سه ماه گذشته، بیش از ۱۰۰ ولسوالی بهدست طالبان سقوط کرده است. دولت افغانستان گفته در بیشتر مناطقی که به دست این گروه سقوط کرده است، طالبان مرتکب جنایت جنگی شدهاند.
اجمل عمر شینواری گفت که این گروه تنها در اسپینبولدک قندهار حدود ۴۰۰ خانواده را آواره و حدود ۱۰۰ غیرنظامی را تیرباران کردهاند. او تأکید کرد که این گروه در ولسوالی مالستان نیز چنین اقدامی کرده است.
