اطلاعات روز: جنرال فهیم قائم، فرمانده پولیس ولایت غور در غرب کشور دیروز به طالبان هشدار داد که اگر از جنگ دست نکشند، با واکنش تند نیروهای امنیتی افغانستان مواجه خواهند شد. او به رسانههای داخلی گفت، در صورت تداوم جنگ گروه طالبان، نیروهای امنیتی دیگر به این گروه رحم نمیکند و آنها را خواهند کشت.
قائم از تمام طالبان مستقر در ولایت غور خواست که سلاحهای دست داشتهشان را بر زمین گذاشته و به روند صلح بپیوندند. این اظهارات در حالی مطرح میشود که طالبان چندی پیش بر ولسوالیهای چهار سده و پسابند ولایت غور حملات کردند و بخشهای این ولسوالی را به کنترول شان آوردند، اما نیروهای امنیتی با راهاندازی یک عملیات، طالبان را از این مناطق بیرون راندند.
در همین حال، تعدای از باشندگان ولایت غور با استقبال از طرح تازهی فرمانده پولیس این ولایت، از حکومت مرکزی خواسته اند، نیروهای مجهز با سلاحهای سنگین را در غور اعزام کنند. به گفتهی آنان، در صورتی که دولت عملیات گسترده را علیه طالبان از طریق هوا و زمین در غور راهاندازی کنند، این ولایت به زودی از وجود طالبان پاکسازی میشود.
اخیراً نفرت مردم و هشدارهای فرماندهان اردو و پولیس کشور بیش از هر زمانی علیه طالبان افزایش یافته است. چندی پیش فرماندهان پولیس ولایتهای قندهار، قندوز و بغلان نیز به نیروهای تحت فرمانشان دستور داده بودند که طالبان را دیگر اسیر نگیرند و بکشند. مراد علی مراد، فرمانده عمومی نیروی زمینی ارتش کشور نیز دو روز پیش گفت، بعد از این ارتش در برابر طالبان از سلاحهای سنگین استفاده خواهند کرد.
در جریان سال روان، طالبان حملات گروهی را در برخی از ولایتهای کشور افزایش داد، اما با پاسخ نیروهای امنیتی کشور مواجه شدند. در حال حاضر نیروهای امنیتی کشور در 14 ولایت با گروه طالبان در حال جنگند. مقامهای وزارت داخله و دفاع گفتهاند، تاهنوز نیروهای امنیتی در این جنگها دستآوردهای چشمگیری داشته است.
