اطلاعات روز: بیش از یک هزار تن از متقاضیان کار، در یک آزمون، برای به دست آوردن پنجاه پست مختلف در وزارت خارجهی کشور؛ به رقابت پرداختند.
به گفتهی مسوولان وزارت خارجه، این امتحان که روز گذشته برگزار شد در آن حدود 1330تن به رقابت پرداختند و قرار است از میان آنها 50 تن در این وزارت استخدام شود.
این امتحان درحالی برگزار شد که به گفتهی شماری از مقامهای وزارت امور خارجه، در گذشته تعدادی از افراد بدون سپری کردن امتحان ورودی در برخی از پستهای این وزارت؛ راه مییافتند.
عتیق الله عاطفمل، معین اداری این وزارت دیروز به رسانهها گفت، در گذشته یک تعداد افراد بدون امتحان در این وزارت جذب شدند و از این موضوع چشم پوشی نمیشود. اما او مشخص نکرد که در گذشته واسطهداران در کدام پستهاى اين وزارت بدون گذراندن امتحان جذب شدهاند، با این حال او گفت، در حال حاضر این مشکل رفع شده است.
عاطفمل افزود، وزارت امور خارجه جديدالشمولان را در انستيتيوت دیپلوماسى تحت آموزش قرار میدهد و این افراد در آینده به عنوان کارمند در نمايندگىهاى افغانستان در ساير کشورها توظيف خواهند شد. او میگوید، پس از این افراد در این وزارت براساس لیاقت و شایستگی جذب میشوند.
اما شماری از اشتراک کنندگان آزمون در بستهای خالی این وزارت اظهار نگرانی کرده و گفتند، هنوز هم واسطه بازی در جذب جدیدالشمولان در وزارتهای کشور وجود دارد. دلآغا، یکی از اشتراک کنندگان امتحان گفت، اميدوارم که لياقت و شايستگى معيار جذب در پستهاى وزارت خارجه باشد.
در همین حال، يک کارمند قراردادى وزارت خارجه روند امتحان دیروز را غيرشفاف خوانده است. او به پژواک گفته: «افراد بدون واسطه، اصلاً اشتباه کرده که امتحان دادهاند». به گفتهی این کارمند، در اکثر بستها، افراد واسطهدار تعيين میشوند؛ گرفتن امتحان برای فریب و خاک زدن به چشم مردم است.
در امتحان دیروز، فارغان رشتههای حقوق و علوم سیاسی، ژورنالیزم، اقتصاد، ادبیات و سایر رشتههای مرتبط؛ که در مقطعهای: لیسانس، ماستر و دکتورا قرار داشتند- شرکت کرده بودند. در میان اشتراک کنندگان این امتحان، حدود سه صد خانم نیز حضور داشتند.
مقامهای وزارت امور خارجهی کشور میگویند، قرار است ٣٠ در صد پستهای خالی این وزارت (بـستهاى ٥-٦ و٧) به قشر اناث اختصاص داده شود. قرار بود، این امتحان به تاريخ ٢٣ حوت سال گذشته راهاندازى شود، اما بنابر دلايلى نامعلوم دیروز برگزار شود.
