فرماندهان پولیس: طالبان را اسیر نگیرید، بکشید!

اطلاعات روز

اطلاعات روز: فرماندهان پولیس چند ولایت‌ کشور به تازگی گفته‌اند، ارگان‌های عدلی و قضایی افغانستان طالبان را از بازداشتگاه‌ها در بدل پول رها می‌کنند. این فرماندهان می‌گویند، به همین دلیل آنان به نیروهای تحت فرمانش، دستور داده‌اند پس از این طالبان را اسیر نگیرند و در صورتی دست‌گیری آن‌ها را بکشند.

جنرال عبدالرازق، فرمانده پولیس قندهار گفته است، ارگان‌های عدلی و قضایی طالبان بازداشت شده را در بدل پول رها می‌کنند و آنان دوباره به میدان جنگ بر می‌گردند. جنرال عبدالرازق چندی پیش نیز به نیروهای تحت فرمانش دستور داده بود که طالبان را دیگر زنده نگیرند و آن‌ها را به قتل برسانند.

او به تازگی به رویترز گفته است: «در جاهای که طالبان تثبیت شدند؛ برای نابود سازی آنان و جلوگیری از پول‌خوری دادستانان دستور داده که بعد از این طالبان را زنده نگذارند و به هر شکلی که باشد آنان را از بین ببرند». این دستور پس از آن صادر می‌شود که شماری از زندانیان آزاد شده از بازداشت‌گاه دوباره به خط جنگ برگشته و به کشتار نظامیان و افراد ملکی ادامه داده‌اند.

درهمین حال، مقام‌های پولیس در قندوز نیز می‌گویند، با افزایش حملات طالبان، آنان دستور قتل آنان را صادر کرده‌اند. مصطفی محسنی، فرمانده پولیس این ولایت به رویترز گفته است: «سیستم عدلی و قضایی افغانستان فاسدند؛ طالبان را به گونه‌ی جدی مورد پیگرد قرار نمی‌دهد، آنان فعلاً جز کشتن افراد طالبان راه دیگری در پیش ندارند».

رویترز گزارش داده است، در حالی‌که نیروهای امنیتی افغانستان برای جلوگیری از حملات طالبان تلاش دارند، واکنش متقابل فرماندهان پولیس این کشور روشن بوده است، آنان به نیروهای تحت فرمان‌شان دستور داده‌اند که به جای گرفتن اسیر؛ جنگجویان طالب را به قتل برسانند.

براساس گزارش رویترز، یکی از عوامل افزایش حملات گروهی طالبان بر نیروهای امنیتی افغان، رهایی آنان از زندان‌  و دستور تازه‌ی کرزی در مورد عدم استفاه از سلاح‌های ثقیل در برابر شورشیان است. درهمین حال، امین الله امرخیل، فرمانده پولیس بغلان می‌‌گوید، به حیث یک نظامی به این عقیده رسیده که باید به دشمن جواب دندان شکن داده شود. او به نیروهای تحت فرمانش دستور داده‌، طالبان را اسیر نگیرند وآن‌ها را بکشند.

از روزنامه‌نگاری مستقل حمایت کنید

محدودیت‌های گسترده بر رسانه‌ها و فضای عمومی در افغانستان، دسترسی شهروندان به اطلاعات مستقل را محدود کرده است. در چنین شرایطی، «اطلاعات روز» متعهدانه و مستقل به کار خود ادامه می‌دهد تا حقیقت قربانی خاموشی و فراموشی نشود.

ما وابسته به هیچ قدرتی نیستیم و تنها برای مردم می‌نویسیم.

مأموریت ما افشای فساد، بازتاب صدای سرکوب‌شدگان، تقویت پاسخگویی صاحبان قدرت، و پشتیبانی از چشم‌اندازی است که در آن همه شهروندان افغانستان از حقوق و آزادی‌های برابر برخوردار باشند و در صلح زندگی کنند.

خبرنگاران ما در شرایط دشوار و گاه خطرناک فعالیت می‌کنند تا گزارش‌های دقیق، منصفانه و مبتنی بر واقعیت منتشر شود و روایت‌های مردم به حاشیه رانده نشود. تداوم این کار، به حمایت مخاطبان و حامیان مستقل وابسته است.

هر کمک، فارغ از میزان آن، به ادامه روزنامه‌نگاری مستقل کمک می‌کند. اگر امکان کمک مالی ندارید، همرسانی این درخواست و تشویق دیگران به حمایت نیز سهمی مهم در تقویت این مسیر دارد.

در کنار حقیقت بایستید
از اطلاعات روز حمایت کنید

برای حمایت اینجا کلیک کنید
با دیگران به‌‌ اشتراک بگذارید
بدون دیدگاه