دوست عزیز و فرهیختهام آقای هادی احمدی به من توصیه کرده بود که برخی آثار عبادی و سیاسی حضرت آیتاللهالعظمی فیاض را بخوانم تا از آرای نو و شجاعانهی ایشان آگاه شوم.
امروز توفیق یافتم کتاب «حکومت اسلامی» آیتالله فیاض را بخوانم. واقعا کتاب خیلی مفیدی است و من از آن بسیار استفاده کردم و نکات تازه و ابتکاری فراوانی یافتم.
در اینجا چند فراز مهم از فرمایشات ایشان در باب حکومت اسلامی را نقل میکنم تا اگر برخی دوستان وقت خواندن تمام کتاب را نداشته باشند با خلاصهی نظریات این مرجع عالیقدر آشنا شوند:
«حکومت اسلامی و شرعی، حکومتی است که بر پایهی اصل حاکمیت خداوند یگانه و بیانباز استوار باشد. قدرت حاکم در این حکومت در وجود «ولی امر مسلمانان» تجسم مییابد و او کسی است که در زمان حضور و چه در زمان غیبت، از سوی خداوند گمارده شده است. وی در زمان حضور ، از طریق نص گمارده شده، یعنی نام و ویژگیهای او آشکارا بیان گردیده است. اما در زمان غیبت، فقط از طریق بیان ویژگیها، گمارده شده است از قبیل ویژگی «فقاهت» که در فقیه جامع شرایط تجلی مییابد…»
«تشکیل حکومت اسلامی، یعنی حکومتی که بر پایهی اصل حاکمیت خداوند یکتا استوار باشد، در زمان غیبت به دست مقام حاکم در حکومت اسلامی {است}، نه به وسیله انتخابات و صندوقهای رای زیرا که مقام حاکم در حکومت اسلامی، حتی در زمان غیبت، از سوی خداوند منصوب میشود.»
«پس نتیجه این میشود که مقام ولایت و خلافت براساس مذهب شیعه امامیه، از سوی خداوند مقرر شده، چه در زمان حضور و چه در زمان غیبت. اما براساس مذهب اهل سنت، آنچه از طرف خداوند مقرر شده، تنها ولایت رسول اکرم (ص) است و خلافت و ولایت خلفا از دیدگاه آنان از طریق اجماع و آرای مردم ثابت میشود، نه از طریق نص از جانب خداوند متعال. بنابراین، هر فرمانروایی در کشورهای اسلامی، چنانچه حکومتش بر مردم از طریق انتخابات آزاد و آرای مردم ثابت شود، از نگاه اهل سنت، همان ولی امر مسلمانان است. و حکم او نافذ و حکومت وی حکومت اسلامی و شرعی میباشد و تفاوت میان مذهب شیعه دوازده امامی و مذهب
اهل سنت نیز در همین مساله است.
