هند پس از خروج نیرو های بینالمللی از افغانستان در مورد وخامت احتمالی وضعیت امنیتی در منطقهء کشمیر تحت کنترول این کشور، ابراز نگرانی کرده است.
رسانههای هندی به نقل از یک گزارش وزارت دفاع هند مینویسند، خروج نیروهای بینالمللی از افغانستان بر وضعیت امنیتی جمو و کشمیر هند تاثیر گذار خواهد بود.
در گزارش سالانه وزارت دفاع هند که روز چهارشنبه به نشر رسید، آمده است: «زمانِ که نیروهای خارجی افغانستان را ترک کنند، وضعیت امنیتی در این کشور به نظارت نزدیک نیازمند است.»
در این گزارش وزارت دفاع هند از جامعه بینالمللی خواسته شده است که از بلند بردن ظرفیتهای نیروهای امنیتی افغان و تجهیز آن اطمینان دهد.
در گزارش وزارت دفاع هند همچنان گفته شده است که هند در عرصهی تقویت ظرفیتها، نیروهای امنیتی افغانستان را کمک میکند.
رسانههای هندی بر اساس گزارش سالانه وزارت دفاع هند، نوشتهاند که حلقه امنیتی کشورش این را احساس میکند که طالبان شاید با خروج قوای خارجی از افغانستان به جنگ در این کشور پایان داده نخست به پاکستان و پس از آن از راههای مختلف برای داخل شدن در مناطق “جمو و کشمیر” تلاش کنند.
گزارشها میافزایند که شاید اردوی پاکستان از ایجاد ممانعت در برابر عبور جنگجویان طالبان به جمو و کشمیر هند چشمپوشی کند.
گزارش نوشته است که نیروهای مبارزه با تروریزم یا «راشتریا رایفلز» گفته شده که در این مورد باید کاملاً هوشیار و آماده باشند.
نیروهای مسلح آمریکا و متحدین بینالمللی آن از سال 2001 میلادی به این سو در افغانستان مستقر بوده و در نظر دارد تا سال 2016 میلادی افغانستان را ترک کنند و خروج این قوا از افغانستان نگرانیهای را بر میانگیزد که شورشیان مسلح پس از خروج آنها خشونتها را در سطح منطقه گسترش دهند.
افغانستان، هند و پاکستان مثلثِ است که منافع و تهدیدهای امنیتی آن با یک دیگر مرتبط اند. افغانستان با هر دو کشور قراردادهای استراتیژیک امنیتی دارد. اما پاکستان نگران است که هند تلاش میکند نفوذاش را در افغانستان گسترش دهد.
در جریان ده سال گذشته بر نهادهای هند در افغانستان حملاتی صورت گرفته است که هند حلقاتی را در پاکستان مسوول آن دانسته است.
