گفتگوهای صلح با مقام‌های طالبان در هلمند ادامه دارد

اطلاعات روز

گفتگوها میان مقام‌های افغان و طالبان مسلح در ولایت هلمند ادامه دارد. به گفته‌ی مقام‌های حکومتی؛ هدف از این گفتگوها توقف جنگ وسیع در هلمند می‌باشد که از حدود دو ماه پیش آغاز شده است.

جنرال اسدالله شیرزاد، قوماندان نیروهای خاص وزارت داخله این مساله را در صحبت با  رادیو آزادی ابراز کرده گفت: « ما به این توافق رسیده‌ایم که ریش سفیدان، بزرگان و علما با قوماندانان و مسوولین طرف مقابل گفتگو نمایند تا جنگ پایان یابد. الحمدالله در این چند روز امنیت خوب است.»

او افزود: «امیدواریم که به واسطه این موسفیدان و متنفذین، مخالفین در ولایت هلمند تشویق شوند که تحت بیرق اسلامی افغانستان و در روشنایی قانون اساسی این کشور زنده‌گی کنند و سلاح شان را به زمین بگذارند.»

درگیری میان طالبان مسلح و نیروهای افغان در اواخر ماه جون در ولایت هلمند آغاز شد و به اساس گزارش‌ها در جریان این درگیری تا حال ده‌ها تن از نظامیان افغان، طالبان و افراد ملکی کشته شده‌اند.

جنرال شیرزاد که رهبری بخش هماهنگی نیرو های افغان مستقر در ولایت هلمند را نیز به عهده دارد می‌گوید که این گفتگوها در حال حاضر در ولسوالی سنگین متمرکز است و در دیگر ولسوالی‌های هلمند نیز گفتگو با مخالفان مسلح صورت گرفته است.

به گفته‌ی این مقام امنیتی کشور، برخی از قوماندانان طالبان از گفتگوهای صلح استقبال کرده و گفته‌اند که از جنگ و خشونت خسته شده‌اند.

شیرزاد افزود که گفتگوهای صلح در سنگین و سایر ولسوالی‌های ولایت هلمند تاثیر مثبت داشته اما برای برگشت وضعیت به حالت عادی به تلاش‌های بیش‌تر نیاز است.

پیش از این مقام‌های افغان گفته بودند که جنگجویان خارجی در جنگ و درگیری‌ها در ولایت هلمند دست دارند.

جنرال شیرزاد از حضور جنگ‌جویان خارجی در این ولایت انکار نکرده و گفت: «زمان آن فرا خواهد رسید که همین طالبان که در کنار خارجی‌ها با افغان‌های خود می‌جنگند میل تفنگ را به سوی جنگ‌جویان خارجی دَور خواهند داد.»

طالبان مسلح تا حال در مورد گفتگوها با این گروه در ولایت هلمند تبصره نکرده‌اند.

 (رادیو آزادی)

از روزنامه‌نگاری مستقل حمایت کنید

محدودیت‌های گسترده بر رسانه‌ها و فضای عمومی در افغانستان، دسترسی شهروندان به اطلاعات مستقل را محدود کرده است. در چنین شرایطی، «اطلاعات روز» متعهدانه و مستقل به کار خود ادامه می‌دهد تا حقیقت قربانی خاموشی و فراموشی نشود.

ما وابسته به هیچ قدرتی نیستیم و تنها برای مردم می‌نویسیم.

مأموریت ما افشای فساد، بازتاب صدای سرکوب‌شدگان، تقویت پاسخگویی صاحبان قدرت، و پشتیبانی از چشم‌اندازی است که در آن همه شهروندان افغانستان از حقوق و آزادی‌های برابر برخوردار باشند و در صلح زندگی کنند.

خبرنگاران ما در شرایط دشوار و گاه خطرناک فعالیت می‌کنند تا گزارش‌های دقیق، منصفانه و مبتنی بر واقعیت منتشر شود و روایت‌های مردم به حاشیه رانده نشود. تداوم این کار، به حمایت مخاطبان و حامیان مستقل وابسته است.

هر کمک، فارغ از میزان آن، به ادامه روزنامه‌نگاری مستقل کمک می‌کند. اگر امکان کمک مالی ندارید، همرسانی این درخواست و تشویق دیگران به حمایت نیز سهمی مهم در تقویت این مسیر دارد.

در کنار حقیقت بایستید
از اطلاعات روز حمایت کنید

برای حمایت اینجا کلیک کنید
با دیگران به‌‌ اشتراک بگذارید
بدون دیدگاه