به مناسبت روز بین المللی جوانان!
امروز، 12 اگست مصادف است با روز بینالمللی جوانان که در فضای رسانههای اجتماعی علیالخصوص فسبوک همه از آن تحلیل و سخن گفتند. در اینکه جامعه ما به لحاظ بافت سنی-جمعیتی یک جامعه نسبتا جوان میباشد، هیچ تردیدی وجود ندارد. براساس آمارهای رسمی، بیش از 60 درصد نفوس جمعیت جامعه ما را جوانان تشکیل میدهند، حالانکه از لحاظ نفوذ همچنان در اقلیت قرار دارند. از لحاظ کمیت، اکثریت مطلق جامعه و از لحاظ کیفیت و تاثیرگذاری با 500 نفر که سرنوشت همه امور را در کشور به انحصار گرفتند، قابل مقایسه نمیباشند.
این وضعیت، از جامعه ما یک جامعه پارادوکسیکال و متناقض ساخته است؛ جامعه که نیروی آن را جوانان تشکیل میدهند، اما سرنوشت سیاسی، حساب و کتاب این جامعه توسط چند خانواده مافیایی مشخص که ارقام آن هم تاحدودی مشخص است، رقم میخورند. بنابراین، درست است که از لحاظ کمی، اکثریت را تشکیل میدهیم اما حضور در تصمیمگیریها و معادلات سیاسی هنوز راه ناپیمودهیی زیادی را در پیشرو داریم. خوب میبود که این موضوع از سوی مراکز و محافل اکادمیک کشور آسیبشناسی میگردید؛ عواملی که وضعیت از خودبیگانگی، عدم هماهنگی و روزمرگی را در میان جوانان بوجود آوردهاند، شناسایی و در مقابل راههای حل معقول و منطقی پیشنهاد میگردید. بهرحال، به امیدی که ذره تفکر هم در این جامعه جوان گردد، روز جوانان مبارک و خجسته باد!
