اطلاعات روز: مقامهای محلی و امنیتی ولایت کنر در شرق کشور میگویند، پاکستان بار دیگر دستکم 133 فیر موشک را بر برخی ولسوالی این ولایت شلیک کرده است. به گفتهی آنان، بر اثر این حملات شماری از جنگلات ولایت کنر به آتش کشیده شده و نیز دهها خانواده آواره شدهاند.
عبدالحبیب سیدخیلی، فرمانده پولیس کنر میگوید، این موشکها بر برخی مناطق ولسوالیهای دانگام، شیگل و مرهوره این ولایت برخورد کردهاند. به گفتهی او، یکی از این موشکهای نظامیان پاکستان بر یک خانه غیرنظامیان در کنر برخورد کرده و بر اثر آن یک مرد جان باخته است.
سیدخیلی به رسانهها گفته است، بیشتر این موشکها بر ولسوالی دانگام اصابت کردهاند. ولسوالی دانگام ولایت کنر با پاکستان مرز مشترک دارد. فرماندهی پولیس کنر تأکید کرده، حداقل 16 خانواده بر اثر این حملات از خانههایشان بیجا شده و به ولسوالی اسمار ولایت کنر فرار کردهاند.
موشک و راکت پراکنی ملیشههای پاکستان از چندسال به این طرف بر مناطق شرقی کشور ادامه داشته، اما در این اوخر در آستانهی خروج نیروهای خارجی و تنشهای انتخاباتی افزایش یافته است. درهمین حال، شماری از کارشناسان مسایل سیاسی میگویند، پاکستان در صدد استفاده از خلاهاست.
براساس آمارهای ارایه شده، پاکستان در پنج ماه گذشته ۴۷۰۰ موشک و راکت را بر برخی مناطق شرقی شلیک کرده و براثر آن، ۶۸ نفر کشته و زخمی شدهاند. در این حملات دهها خانه مسکونی تخریب و نیز صدها راس مواشی تلف شدهاند. مسئولان امنیتی گفتهاند، براثر این حملات تا حال ۳۸۰ خانواده مجبور به ترک خانههایشان شدهاند.
روابط دیپلماتیک میان حکومت و پاکستان در سالهای اخیرأ به اوج تیرگی رسیده است. مردم و حکومت همواره از پاکستان خواستهاند تا موشک پراکنی هایش را متوقف کند، اما آن کشور به این خواستهها توجه نکرده است. پاکستان برعلاوه موشک پراکنی، در مواردی در نقطه صفری خط دیورند دست به حفر خندقها و ایجاد سیم خاردار زده است.
امریکا، ناتو و سازمان ملل نیز تاکنون در برابر توقف حملات پاکستان اقدامی را روی دست نگرفتهاند، آنان تأکید دارند، این مسئله مربوط مسایل داخلی دو کشور است و باید از راه سیاسی حل شود. شورای امنیت ملی کشور اخیراً به پاکستان هشدار داد که در یک زمان معین به حملات این کشور پاسخ داده میشود.
