اداره ملی تنظیم امور آب کشور اعلام کرد که آبگیری بند کمالخان در ولایت نیمروز آغاز شده است. همزمان با این، رییسجمهور اشرف غنی از آبگیری بند کمالخان استقبال کرده است.
نظامالدین خپلواک، سخنگوی اداره ملی تنظیم امور آب امروز (چهارشنبه، ۱۵ دلو) به روزنامه اطلاعات روز گفت که کار ساخت بند کمالخان تکمیل شده و ذخیرهی آب در آن جریان دارد.
آقای خپلواک همچنان گفت که بند کمالخان ظرفیت ذخیرهی ۵۲ میلیون متر مکعب آب را دارد که میتواند حدود ۱۸۴ هزار هکتار زمین زراعتی را آبیاری کند.
به گفتهی او، این بند ظرفیت تولید نُه میگاوات برق را نیز دارا است. او تأکید کرد که قرار است در آیندهی نزدیک بند کمالخان به بهرهبرداری سپرده شود.
بند کمالخان در نیمروز یکی از بندهای آب مهم کشور است که کار دیزاین و ساخت آن در سال ۱۳۵۴ خورشیدی آغاز شده بود.
مرحلهی اول ساخت این بند در سال ۱۳۹۱ و مرحلهی دوم آن در سال ۱۳۹۴ تکمیل شد. کار ساخت فاز سوم این بند نیز در اواخر ماه حمل سال ۱۳۹۶ آغاز شده بود. در آن زمان هزینهی ساخت این بند ۷۸ میلیون دالر اعلام شده بود.
رییسجمهور اشرف غنی در پنجم ماه اسد سال جاری در سفری به ولایت نیمروز، از کار ساخت بند کمالخان بازدید کرد.
در آن زمان، انجنیر حکمت ولی، مدیر ساختمانی بند کمالخان به آقای غنی گفته بود که کار احداث این بند ۸۰ درصد پیشرفت داشته و قرار است تا چهار ماه دیگر برای آبگیری آماده شود.
