عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحهی ملی میگوید که هیأت جمهوری اسلامی افغانستان از صلاحیت و اختیار کامل در گفتوگو و بحث روی اجندای مذاکرات صلح با گروه طالبان برخوردار است.
شورای عالی مصالحهی ملی با نشر خبرنامهای گفته است که آقای عبدالله این موضوع را امروز (شنبه، ۲۰ جدی) در چهارمین نشست کمیتهی رهبری شورای عالی مصالحهی ملی در قصر سپیدار مطرح کرده است.
به نقل از اعلامیه، او همچنان گفته است که هیأت مذاکرهکننده رهبری شورای عالی مصالحهی ملی را در جریان مذاکرات قرار میدهد و در صورت نیاز به مشوره و تصمیمگیری دربارهی موارد ضروری به کمیتهی رهبری این شورا مراجعه میکند.
از سویی هم، رییس شورای عالی مصالحهی ملی گفته است که دور دوم مذاکرات صلح میان دولت افغانستان و گروه طالبان امروز در دوحه آغاز شده است. او ابراز امیدواری کرده که مذاکرات طبق زمانبندی پیش برود.
همچنان شورای عالی مصالحهی ملی گفته است که در چهارمین نشست کمیتهی رهبری این شورا، اشتراککنندگان، رهنمود مذاکرات صلح با گروه طالبان را نیز تأیید کرده است.
آنان با اشاره به دور دوم مذاکرات صلح نیز با تأکید بر وحدت و انسجام سیاسی در هیأت دولت، حفظ دستاوردهای ملی، حاکمیت ملی و تمامیت ارضی کشور گفتهاند که تأمین صلح پایدار، باعزت، سراسری و افغانستانشمول خواست تمامی شهروندان کشور است.
مذاکرات صلح میان دولت افغانستان و گروه طالبان در ۲۲ سنبلهی سال جاری در دوحه گشایش یافت و در تاریخ ۲۲ قوس برای ۲۰ روز متوقف شد.
در دور نخست این مذاکرات که حدود سه ماه زمان گرفت، هیأتهای مذاکرهکنندهی جمهوری اسلامی افغانستان و گروه طالبان روی طرزالعمل مذاکرات به توافق رسیدند.
هیأتهای دو طرف پس از توافق روی طرزالعمل، بهمنظور مشورتهای بیشتر روی آجندای مذاکرات، به توقف سه هفتهای مذاکرات توافق کردند.
