«ما را با دموکراسی نسبتی نیست»
دموکراسی در زمینی به ثمر مینشیند که زمینهی رشد و ظرفیت پذیرش داشته باشد، اما متأسفانه جامعهی افغانستان تا هنوز بسیار سنتی است و دیدگاه مردم و بازیگران و قدرتمندان سیاسی هم بس سنتی و قبیلهمحور است.
برای اینها دموکراسی تا زمانی ارزش دارد و به آن باور دارند که بتواند از آن برای تحکیم قدرت قبیلهایشان استفاده کنند، وگرنه، دیگر برایشان هیچ اهمیت و ارزشی ندارد و به آن هیچگونه باوری ندارند.
مردم و جماعتی که تا مغز استخوان با مفاهیمی چون دموکراسی، مدنیتگرایی، عدالت، شهروندمحوری، قانونمداری و مفاهیم جدید و انسانی دیگر، در طول عمرشان در ستیز بودهاند، هرگز به دموکراسی، مفاهیم جدید و ارزشهای نوین انسانی دیگر باوری نخواهند داشت و به آن اهمیتی نخواهند داد.
از چنین جامعه و مردمی انتظار نمیرود که یکشبه دیگر شوند و به دموکراسی، انتخابات، آرای مردم، حقوق بشر، آزادی، انسانیت، حکومت ملی، دولت ملی و… ارزشها و مفاهیم دیگر باور داشته باشند، احترام بگذارند و برای تحقق آن بکوشند.
متأسفانه امید برای فردای خوب و روزهای خوب افغانستان خیلی اندک و کم است.
به امید روزهای خوب، آدمهای خوب و کشور خوب! اما متأسفانه از رسیدن، داشتن و تحقق چنین روزها خیلی دوریم.
