گزارش تازه دیدبان حقوق بشر تکاندهنده است. براساس این گزارش «قطعات خاص امنیت ملی افغانستان» تحت حمایت سازمان «سیا» مرتکب «جرایم جنگی» شدهاند. گزارش این وضعیت را محکمه صحرایی نامیده است. کشتن غیرنظامیان از سوی هر کسی که باشد محکوم است. اگر این کار از سوی نیروهای دولتی و بینالمللی باشد که وظیفه آنها محافظت از غیرنظامیان در برابر تروریزم و ناامنیها است، یک خطای نابخشودنی است. این کار باید مورد بازپرس و تحقیقات جدی قرار گیرد. در گزارش دیدبان حقوق بشر موارد نگرانکنندهی وجود دارد که نیاز به بررسی دارد. گزارش میگوید، قربانیان غیرنظامی حملات شبانه و هوایی در دو سال اخیر بهطور چشمگیری افزایش یافته است. این نیروها به راحتی به مردم در زندانهایشان شلیک کردهاند. هر کدام این موارد نقض حقوق بشری افراد است.
جدای از اینکه کشتن غیرنظامیان از سوی نیروهای افغان قابل نکوهش و خلاف مقررات جنگی است، پیامدهای بسیار سنگینی نیز دارد. یکی از این پیامدها بیاعتمادی مردم به نیروهای امنیتی است. در حال حاضر اعتماد مردم به نیروهای امنیتی رو به بهبود است. به باور بسیاری از شهروندان افغانستان، پاسپانان واقعی مردم و کشور، نیروهای امنیتی و دفاعیاند و از همینرو شایستهی تقدیر و حمایتاند. هرباری که نیروهای امنیتی خطای کوچک یا بزرگ مرتکب میشوند، یک گام از مردم دورتر میشود. بهویژه نیروهای امنیت ملی که چشم و گوش مردماند. از طرف دیگر، سود دوری مردم از دستگاه امنیتی بهصورت مستقیم به جیب طالبان میرود. این گروه با متوسلشدن به این دست از خطاها از نظر ذهنی مردم را بر علیه دولت و نیروهای امنیتی بدبین میکند. با کاهش همکاری مردم به نیروهای امنیتی، گروه طالبان سادهتر به فعالیتهای خود در داخل افغانستان و متن زندگی مردم میپردازد. مهمتر از همه، زمینهی سربازگیری طالبان و سایر گروههای تروریستی فراهم میشود. از اینرو، از دسترفتن اعتماد مردم به نیروهای امنیتی جبرانناپذیر است.
متأسفانه وضعیت بهسویی در حرکت است که مردم همچنان قربانی درجه اول است. در گزارشی که چندی پیش از سوی کمیسیون حقوق بشر افغانستان به نشر رسید، در شش ماه گذشته بیش از 6 هزار و ۴۰۰ غیرنظامی بهشمول زنان و کودکان در افغانستان کشته و زخمی شدهاند. در گزارش این نهاد آمده بود که مردم افغانستان ۶ ماه خونین را پشت سر گذرانده است. براساس گزارش کمیسیون حقوق بشر افغانستان، تلفات غیرنظامیان در ۶ ماه گذشته و نسبت به زمان مشابه آن در سال گذشته، هشت درصد افزایش یافته است. در ۶ ماه گذشته بحث صلح بیش از هر زمان دیگری داغ بود و مواضع طرفهای درگیر نیز بیش از هر زمانی دیگری نزدیکتر؛ تا جایی که در یک مرحله میان واشنگتن و طالبان توافق صلح نهایی و آمادهی امضا بود. در گزارش کمیسیون حقوق بشر افغانستان طالبان مسئول ۷۵ درصد تلفات غیرنظامیان در کشور معرفی شده است.
دولت افغانستان بهشمول حامیان بینالمللی این موضوع را باید جدی بگیرد. چندی قبل رییس امنیت ملی بهدلیل کشتهشدن چهار عضو یک خانواده در ننگرهار از سمت خود کنار رفت. بنابراین هر آدرسی بهشمول حکومت امریکا مرتکب اشتباه کشتار غیرنظامیان شده، باید پاسخ دهد. واشنگتن باید در مورد مسئولیت فرماندهی عملیاتها وضاحت دهد. درستی یا نادرستی اتهامات موجود باید با تحقیقات مستقلانه مشخص شود. اگر اشتباهی صورت گرفته عاملان آن مورد پیگرد قرار گیرد و به قربانیان آن غرامت پرداخت شود.
دیدبان حقوق بشر در گزارش خود از آمریکا و حکومت افغانستان خواسته که باید تمام گروههای شبهنظامی را که خارج از چارچوب فرماندهی نیروهای امنیتی هستند، فوری منحل و خلع سلاح کرده و با تحقیقات مستقل دربارهی تمام اتهامات جرایم جنگی و نقض حقوق بشر همکاری کنند.
