کشتار غیرنظامیان را بس کنید

اطلاعات روز

گزارش تازه‌ی حقوق بشر از میزان تلفات غیرنظامیان در افغانستان نگران‌کننده است. وضعیت پیش‌آمده نشان ‌می‌دهد که گروه تروریستی به‌شمول طالبان پروای جان غیرنظامیان را ندارند و به‌صورت آشکار هدف آن‌ها کشتار غیرنظامیان است. براساس گزارش کمیسیون حقوق ‌بشر افغانستان، تلفات غیرنظامیان روزبه‌روز در حال افزایش است. در پی این وضعیت مردم افغانستان روزهای خون‌باری را پشت‌سر می‌گذارد. در تازه‌ترین مورد حمله‌ی خونین در ننگرهار تلفات سنگینی برجای گذاشت. تروریستان مردم بی‌گناه و غیرنظامیان را هنگام عبادت در مسجد هدف قرار دادند که در آن بیش از 70 تن کشته شدند. کشتار از این ‌دست که به‌صورت مشخص غیرنظامیان را هدف قرار می‌دهد، بدون شک جنایت جنگی و نقض اساسی قوانین و اصول بین‌المللی جنگ است.

در شش ماه گذشته بیش از شش‌هزار و 400 غیرنظامی به‌شمول زنان و کودکان در افغانستان کشته و زخمی شده‌اند. کمیسیون حقوق بشر گفته است که مردم افغانستان 6 ماه خونین را پشت سر گذاشته است. براساس گزارش کمیسیون حقوق بشر افغانستان، تلفات غیرنظامیان در 6 ماه گذشته و نسبت به زمان مشابه آن در سال گذشته 8 درصد افزایش یافته است. در 6 ماه گذشته بحث صلح بیش از هر زمان دیگری داغ بوده و مواضع طرف‌های درگیر نیز بیش از هر زمانی دیگری نزدیک‌تر. تا جایی ‌که در یک مرحله میان واشنگتن و طالبان توافق نهایی و آماده‌ی امضا بود. در گزارش کمیسیون حقوق بشر افغانستان طالبان مسئول 75 درصد تلفات غیرنظامیان در کشور معرفی شده است. این نشان می‌دهد که گروه طالبان متأسفانه همزمان با مذاکرات صلح به‌صورت بی‌پروا به کشتن مردم و غیرنظامیان دست زده است. در حمله‌ی خونین روزجمعه در ننگرها هرچند طالبان آن ‌را محکوم و دست‌داشتن در آن ‌را رد کرد، اما طالبان نمی‌تواند از بار این مسئولیت شانه خالی کند. زیرا طالبان مسبب این ‌وضعیت است. به عبارت دیگر، این طالبان است که آتش جنگ را در افغانستان شعله‌ور نگهداشته و بانی روزهای خونین مردم افغانستان شناخته ‌می‌شود. از این‌رو گروه طالبان نمی‌تواند از مسئولیت شانه خالی کند و نپذیرفتن یا نکوهش حمله‌ی تروریستی به مسجدی در ننگرهار، چیزی از مسئولیت طالبان کم نمی‌کند. اگر از نظر گروه طالبان حمله‌ی انتحاری و کشتار غیرنظامیان قابل نکوهش است، خود این گروه باید از کشتار مردم و انجام حملات انتحاری دست بردارند. در گزارش حقوق بشر افغانستان آمده است که طالبان مسئول 75 درصد تلفات غیرنظامیان است. بارها طالبان دست به حملات زده‌اند که خون‌بارتر از حمله‌ی روز جمعه ننگرهار بوده است.

در این‌روزها تلاش‌های تازه‌ برای آغاز گفت‌وگوهای صلح با طالبان شدت گرفته است. رفت‌‌وآمدهای مقام‌های امریکایی به افغانستان بی‌ربط به آغاز گفت‌وگوهای دوباره نیست. طالبان نیز بارها گفته است که آماده‌ی از سرگیری مذاکرات است. اما هر نوع گفت‌وگو در سایه‌ی کشتار مردم افغانستان بی‌معنا است. طالبان حمله‌های انتحاری زیادی را در کارنامه‌ی خود دارد که قربانیان آن بیش‌تر غیرنظامیان است. و اگر این‌ گروه مدعی صلح‌خواهی است، باید از جنگ و از حمله‌های انتحاری دست بردارد و کشتار مردم و غیرنظامیان را بس کند. در یازده ماه مذاکرات فشرده‌ی دیپلمات‌های ایالات متحده و نمایندگان طالبان اگرچه تا آستانه‌ی امضای توافق‌نامه‌ی صلح به پیش رفته بود، اما در عمل شیرازه‌ی این توافق به‌دلیل اصرار و تداوم طالبان به خشونت از هم پاشید. مذاکرات صلح دیر یا زود آغاز می‌شود. در صورت آغاز دوباره‌ی این روند،‌ خاموشی تفنگ‌ها و پایان حمله‌های انتحاری به‌عنوان ملاحظه‌ی جدی مطرح باشد.

در گزارش کمیسیون حقوق بشر، حکومت نیز مسئول بخشی از تلفات غیرنظامیان شناخته شده است. به‌رغم این‌که نیروهای امنیتی باید دقت بیش‌تر را در حفظ جان غیرنظامیان در جنگ‌ها و منازعه‌ها به خرج دهد، حکومت مسئولیت تأمین امنیت مردم را دارد. اگر گروه‌های تروریستی به‌شمول طالبان به هر دلیلی از کشتار غیرنظامیان ابایی ندارند، دولت نیز در تأمین امنیت شهروندان ناکام بوده است. مشکلات در رهبری نیروهای امنیتی بارها فاجعه آفریده است. ضعف استخباراتی باعث شده که گروه‌های تروریستی و طالبان به‌راحتی هرجایی را که بخواهند، هدف قرار ‌دهند. آخرین حمله‌ی طالبان در منطقه مکرویان و در فاصله‌ی کمی از نهاد ریاست‌جمهوری شاهد این مدعی است. بنابراین، حکومت افغانستان نیز در برابر کشته‌شدن سرسام‌آور غیرنظامیان پاسخ‌گو است و باید پاسخ دهد؛ زیرا حکومت مسئول تأمین امنیت جان شهروندان است.

از روزنامه‌نگاری مستقل حمایت کنید

محدودیت‌های گسترده بر رسانه‌ها و فضای عمومی در افغانستان، دسترسی شهروندان به اطلاعات مستقل را محدود کرده است. در چنین شرایطی، «اطلاعات روز» متعهدانه و مستقل به کار خود ادامه می‌دهد تا حقیقت قربانی خاموشی و فراموشی نشود.

ما وابسته به هیچ قدرتی نیستیم و تنها برای مردم می‌نویسیم.

مأموریت ما افشای فساد، بازتاب صدای سرکوب‌شدگان، تقویت پاسخگویی صاحبان قدرت، و پشتیبانی از چشم‌اندازی است که در آن همه شهروندان افغانستان از حقوق و آزادی‌های برابر برخوردار باشند و در صلح زندگی کنند.

خبرنگاران ما در شرایط دشوار و گاه خطرناک فعالیت می‌کنند تا گزارش‌های دقیق، منصفانه و مبتنی بر واقعیت منتشر شود و روایت‌های مردم به حاشیه رانده نشود. تداوم این کار، به حمایت مخاطبان و حامیان مستقل وابسته است.

هر کمک، فارغ از میزان آن، به ادامه روزنامه‌نگاری مستقل کمک می‌کند. اگر امکان کمک مالی ندارید، همرسانی این درخواست و تشویق دیگران به حمایت نیز سهمی مهم در تقویت این مسیر دارد.

در کنار حقیقت بایستید
از اطلاعات روز حمایت کنید

برای حمایت اینجا کلیک کنید
با دیگران به‌‌ اشتراک بگذارید
بدون دیدگاه