اطلاعات روز: شماری از شهروندان کشور در واکنش به شکنجهی یک نوجوان 16 سالهی افغان در ولایت هُرمُزگان ایران، از دولت جمهوری اسلامی ایران میخواهند که «در برابر مهاجران افغان حساس باشند و نگذارند که مهاجران افغان در ایران مورد ظلم و ستم قرار بگیرد».
این شهروندان امروز (یکشنبه، 14 میزان) در یک حرکت اعتراضی در پیش سفارت ایران در کابل، از جمهوری اسلامی ایران خواستند که رفتارش را در برابر مهاجران افغان تغییر دهند.
آنان از وزارت خارجه افغانستان نیز خواستند که در پیوند به شکنجهی این نوجوان افغان، سفیر ایران در کابل را احضار کند و از او خواهان وضاحت شود.
عبدالبصیر رشتیا، یکی از این اعتراضکنندگان میگوید که بررسی جرم از صلاحیتهای نهادهای عدلی و قضایی و پولیس هر کشور است و شکنجهی یک انسان بدون دخالت این نهادها غیر قانونی است: «جرم جرم است، نهادهای عدلی و قضایی و پولیس باید آن را بررسی کند. طبق قانون مجازات شود. بحث اساسی اینجاست، اگر افغانهای که مرتکب جرم می شوند، آنان نهادهای عدلی و قضایی و پولیس دارند که باید به آن رسیدگی کند. می توانند از آن طریق پیگیری کنند.»

در ویدیوی که از این نوجوان 16 ساله در شبکههای اجتماعی منتشر شده، دیده میشود که دست و پای او محکم بسته شده و بهشدت شکنجه شده است. در ادامه کسی که از این نوجوان ویدیو گرفته از او میپرسد: «دیگر این کار را میکنی؟ بگو غلط کردم.» پسر که از فرط شکنجه بهسختی میتواند سخن بگوید، حرفها مرد را تکرار میکند.
گفته میشود که این نوجوان 16 سالهی افغان چندی پیش از سوی شورای محلی روستای «سَلخ» در جزیرهی قِشم ولایت هُرمُزگان ایران شکنجه شده است.
پیشتر، صبغتالله احمدی، سخنگوی وزارت خارجه کشور به روزنامه اطلاعات روز گفته بود که این نوجوان افغانی در نتیجهی خصومتهای شخصی مورد شکنجه قرار گرفته است. در حالی که پیش از آن گزارش شده بود که این نوجوان به اتهام «پرزه/متلک» گفتن به همسر رییس شورای محلی روستای «سَلخ» شکنجه شده است.
آقای احمدی همچنان گفته بود که عاملان این قضیه در ایران بازداشت شده و در حال حاضر تحت بازجویی قرار دارند.
هرچند در ابتدا گزارش شده بود که این نوجوان در نتیجهی شکنجهی شدید جان باخته، اما آقای احمدی گفت که او هنوز زنده است و برای درمان به شهر بندرعباس ایران منتقل شده است.
کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در واکنش به شکنجهی این نوجوان افغان، از مقامهای ایرانی خواسته بود که این قضیه را پیگیری و عاملان آنرا مورد پیگرد عدلی و قضایی قرار دهند.
این نخستین باری نیست که کودکان و خانوادههای افغان در ایران به گونههای متفاوت مورد خشونت و سوءاستفاده قرار میگیرند. سه سال پیش نیز یک دختر بچهی شش ساله شهروند افغانستان «ستایش» از سوی یک نوجوان ایرانی در «ورامین» ایران مورد تجاوز قرار گرفته و پس از آن بهطور «فجیعانه» به قتل رسیده بود.
