سفر همزمان خلیل‌زاد و هیأت طالبان به پاکستان

اطلاعات روز

اطلاعات روز: رسانه‌های پاکستانی گزارش کرده‌اند که زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی وزارت خارجه‌ی امریکا برای صلح افغانستان نیز روز سه‌شنبه به اسلام‌آباد رفته تا درباره‌ی احیای مذاکرات صلح با طالبان، با مقام‌های پاکستانی گفت‌وگو کند.

روزنامه اکسپرس تربیون چاپ پاکستان نوشته است که آقای خلیل‌زاد شب گذشته (سه‌شنبه، 9 میزان) به اسلام‌آباد رسیده و قرار است با رهبری نظامی و غیرنظامی پاکستان برای احیای مذاکرات صلح با طالبان افغان گفت‌وگو کند.

همزمان با این هیأتی از طالبان به ریاست ملا برادر، رییس دفتر سیاسی طالبان در قطر نیز امروز (چهارشنبه، 10 میزان) به دعوت رسمی مقام‌های پاکستانی به اسلام‌آباد رفته است.

سهیل شاهین، سخن‌گوی دفتر سیاسی طالبان در قطر در یک پیام تویتری گفته است که قرار است این هیأت با مقام‌های پاکستانی در مورد «یک سلسله موضوعات مهم» گفت‌وگو کند.

پس از توقف مذاکرات میان امریکا و طالبان، هیأتی از دفتر سیاسی طالبان در قطر تا کنون به روسیه، ایران، چین سفر کرده و با مقام‌های این کشورها دیدار و گفت‌وگو کرده است. سفر هیأت این گروه به پاکستان چهارمین سفر منطقه‌ای این گروه پس از توقف مذاکرات صلح است.

از سویی هم روزنامه اکسپرس تربیون نوشته است که انتظار می‌رود خلیل‌زاد با هیأت طالبان نیز ملاقات کند.

به نقل از این روزنامه، نماینده‌ی کانگرس امریکا و جنرال اسکات میلر، فرمانده نیروهای ناتو در افغانستان نیز در اسلام‌آباد حضور دارد.

دونالد ترمپ، رییس‌جمهوری ایالات متحده‌ی امریکا به تاریخ شانزدهم سنبله در رشته تویتی نوشته بود که روند مذاکرات با طالبان را به دلیل کشته‌شدن یک سرباز امریکایی و یازده نفر دیگر در یک حمله‌ی طالبان در کابل متوتف کرده است.

روند مذاکرات امریکا و طالبان آنگونه که زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی وزارت خارجه‌ی امریکا برای صلح افغانستان بیان کرده بود، دو طرف در نُه دور مذاکره که مدت ده ماه زمان را در بر گرفت، در اصول باهم به توافق رسیده بودند.

پس از آن حکومت افغانستان گفته بود که مذاکرات امریکا و طالبان به دلیل ادامه‌ی خشونت‌ها و جنگ جاری طالبان در برابر مردم افغانستان متوقف شده است. گروه طالبان نیز اعلام کرده بود که متوقف‌کردن این مذاکرات، بیانگر تزلزل امریکا در تعامل سیاسی است.

سفر همزمان خلیل‌زاد و هیأت طالبان به پاکستان در حالی صورت می‌گیرد که صدیق صدیقی، سخن‌گوی ریاست‌جمهوری در یک پیام تویتری گفته است صلح اولویت حکومت افغانستان است و صلحی که به رهبری و مالکیت دولت افغانستان به پیش برده شود، منجر به تأمین صلح پایدار و باعزت در افغانستان می‌شود.

آقای صدیقی گفته است: «در پروسه‌ی صلحی که دولت افغانستان مالکیت و رهبری آنرا نداشته باشد، هیچ گونه پیشرفتی را شاهد نخواهیم بود. صلح؛ از خواست‌های عمده‌ی مردم افغانستان است.»

از روزنامه‌نگاری مستقل حمایت کنید

محدودیت‌های گسترده بر رسانه‌ها و فضای عمومی در افغانستان، دسترسی شهروندان به اطلاعات مستقل را محدود کرده است. در چنین شرایطی، «اطلاعات روز» متعهدانه و مستقل به کار خود ادامه می‌دهد تا حقیقت قربانی خاموشی و فراموشی نشود.

ما وابسته به هیچ قدرتی نیستیم و تنها برای مردم می‌نویسیم.

مأموریت ما افشای فساد، بازتاب صدای سرکوب‌شدگان، تقویت پاسخگویی صاحبان قدرت، و پشتیبانی از چشم‌اندازی است که در آن همه شهروندان افغانستان از حقوق و آزادی‌های برابر برخوردار باشند و در صلح زندگی کنند.

خبرنگاران ما در شرایط دشوار و گاه خطرناک فعالیت می‌کنند تا گزارش‌های دقیق، منصفانه و مبتنی بر واقعیت منتشر شود و روایت‌های مردم به حاشیه رانده نشود. تداوم این کار، به حمایت مخاطبان و حامیان مستقل وابسته است.

هر کمک، فارغ از میزان آن، به ادامه روزنامه‌نگاری مستقل کمک می‌کند. اگر امکان کمک مالی ندارید، همرسانی این درخواست و تشویق دیگران به حمایت نیز سهمی مهم در تقویت این مسیر دارد.

در کنار حقیقت بایستید
از اطلاعات روز حمایت کنید

برای حمایت اینجا کلیک کنید
با دیگران به‌‌ اشتراک بگذارید
بدون دیدگاه