اطلاعات روز: مسئولان در دفتر ولایتی کمیسیون مستقل انتخابات در هرات میگویند که تا کنون صندوقهای رأیدهی از شهر هرات و ولسوالیهای «چشت» و «اوبه»ی این ولایت به دفتر این کمیسیون رسیده است، اما مواد انتخاباتی 11 ولسوالی دیگر نرسیده است.
احمدداوود صدیقزاد، رییس دفتر ولایتی کمیسیون انتخابات در هرات امروز (یکشنبه، 7 میزان) در یک نشست خبری مشترک با والی و رییس کمیسیون رسیدگی به شکایتهای انتخاباتی این ولایت گفت که تا کنون بهدلیل قطع بودن شبکههای مخابراتی، دسترسی به 11 ولسوالی این ولایت ممکن نشده است.
آقای صدیقزاد گفت که انتخابات ششم میزان در هرات بهشکل شفاف و بدون چالش جدی برگزار شد. به گفتهی او، صندوقهای رأی و مواد انتخاباتی از ولسوالیها تا چند روز آینده به دفتر این کمیسیون خواهد رسید.
در همین حال فاطمه باقری، رییس دفتر ولایتی کمیسیون مستقل رسیدگی به شکایتهای انتخاباتی در هرات گفت که انتخابات ششم میزان در این ولایت با تخلفاتی نیز همراه بوده است.
خانم باقری گفت که تا کنون 357 شکایت در مورد روز انتخابات نزد این کمیسیون به ثبت رسیده است که بیشتر این شکایات مربوط به حذف نام رأیدهندگان و کارنکردن دستگاه بیومتریک بوده است. دفتر مرکزی کمیسیون مستقل رسیدگی به شکایتهای انتخاباتی در کابل نیز اعلام کرده است که پس از کابل، هرات دومین ولایتی است که بیشترین شکایت مربوط به روز انتخابات در آن به ثبت رسیده است.
از سویی هم عبدالقیوم رحیمی، والی هرات نیز در این نشست خبری گفت که نیروهای امنیتی در انتخابات ششم میزان مسئولیتشان را به خوبی ادا کرده و مانع کسانی شدند که تلاش داشتند تا روند مردمسالاری در کشور به ویژه در هرات را برهم بزنند.
آقای رحیمی همچنان گفت که در جریان درگیری جنگجویان گروه طالبان با نیروهای امنیتی در روز انتخابات در ولسوالیهای شیندند و کهسان هرات، 22 جنگجوی این گروه کشته شدند. به گفتهی او، در جریان این درگیریها شش سرباز پولیس ملی نیز کشته و پنج سرباز دیگر زخمی شدند.
