اطلاعات روز: ارگ ریاستجمهوری کشور میگوید که تصمیم در مورد «خط فرضی دیورند» (خط مرزی افغانستان‑پاکستان) فقط از صلاحیت مردم افغانستان میباشد و دیگران این صلاحیت را ندارند.
صدیق صدیقی، سخنگوی ریاستجمهوری افغانستان که امروز (پنجشنبه، ۲۸ سنبله) در یک کنفرانس خبری در کابل صحبت میکرد، گفت در مورد این خط دولت و حکومت افغانستان صلاحیت تصمیمگیری را ندارد.
آقای صدیقی افزود: «حکومت و دولت افغانستان این صلاحیت را ندارد که تصمیم سیاسی راجع به خط دیورند بگیرد. این تصمیم و فیصله مربوط به مردم افغانستان است. موقف رییسجمهوری افغانستان نیز بر همین مبنا و بعد تاریخی این خط بوده است.»
از سویی هم، او با اشاره به بازگذاشتن ۲۴ ساعتهی گذرگاه مرزی «تورخم» از سوی پاکستان گفت که این اقدام یک برنامهی اداری دولت پاکستان به منظور ایجاد سهولت برای افغانها بوده تا بتواند به سادگی از این گذرگاه عبور و مرور کنند.
سخنگوی ریاستجمهوری کشور همچنان در مورد لوحهی دولت پاکستان که در آن عبارت «گشایش ۲۴ ساعتهی مرز تورخم میان افغانستان و پاکستان» نوشته شده است، افزود: «لوحهای که در ساحهی صفری تورخم نصب شده، از طرف پاکستانیها است و ما طبعاً آن را به رسمیت نمیشناسیم.»
پیشتر حامد کرزی، رییسجمهور پیشین کشور در صحبتی با خبرنگاران در کابل، گفته بود نصب این لوحه که در حضور مقامهای افغان در این ساحه صورت گرفته است، «خیانت ملی» میباشد. آقای کرزی تأکید کرده بود که این موضوع برای مردم افغانستان غیرقابل تحمل است.
گفتنی است که گذرگاه تورخم دیروز (چهارشنبه، ۲۷ سنبله) با حضور عمران خان، نخستوزیر پاکستان و شماری از مقامهای بلندپایهی افغانستان به گونهی ۲۴ ساعته باز شد. این گذرگاه پیش از این ۱۴ ساعت در روز یعنی از ساعت شش صبح تا هشت شام باز بود. آقای خان حدود ۹ ماه پیش (۸ دلو ۱۳۹۷) گفته بود که این گذرگاه را بهطور ۲۴ ساعته باز میکند.
دولت پاکستان گفته است که اکنون با گشایش ۲۴ ساعتهی این گذرگاه، این کشور قصد دارد که دادوستد دوجانبه میان افغانستان و پاکستان را به ۳.۵ میلیارد دالر برساند. دادوستد بازرگانی میان افغانستان و پاکستان در ده سال گذشته به پایینترین سطح خود رسیده است؛ طوری که رقم مبادلات بازرگانی از ۲.۵ میلیارد دالر در سال ۲۰۱۲ به ۵۰۰ میلیون دالر در سال ۲۰۱۸ رسیده بود.
