اطلاعات روز: اخیرا کمیتهی روابط خارجی کانگرس امریکا از زلمی خلیلزاد، نمایندهی ویژهی وزارت خارجهی این کشور برای صلح افغانستان خواسته است که برای وضاحت در مورد توافقنامهی صلح با طالبان، به نشست ویژهی این کمیته حاضر شود.
الیوت اینگل، رییس کمیته روابط خارجی کانگرس امریکا روز (پنجشنبه، 14 سنبله/ 5 سپتامبر) در نامهای عنوانی آقای خلیلزاد، از او خواسته است که در مورد سود، زیان و پیامدهای احتمالی این توافقنامه به کانگرس توضیحات بدهد.
آقای اینگل در این نامه نوشته است که مردم امریکا و افغانستان میخواهند بفهمند که استراتژی دیپلوماتیک ادارهی رییسجمهور ترمپ برای افغانستان چه است؟
در این نامه آمده است که کانگرس میخواهد مطمیین شود که امریکا در افغانستان توافقنامهی صلح را امضا میکند، نه توافقنامهی خروج نیروهایش از افغانستان را.
همچنان در نامه آمده است که کمیتهی روابط خارجی کانگرس امریکا پیش از این نیز دوبار از زلمی خلیلزاد در این مورد وضاحت خواسته بود اما آقای خلیلزاد در هر دو دفعه برای وضاحت به این کمیته حاضر نشده است.
در این نامه تأکید شده است که خلیلزاد این بار باید در نشست این کمیته حاضر شده و در مورد مسایل ذکرشده توضیح بدهد.
در همین حال بیبیسی پشتو به نقل از منابع خود گزارش کرده است زلمی خلیلزاد همراه با اسکات میلر، فرمانده نیروهای خارجی در افغانستان به دوحه رفتهاند، اما «معلوم نیست که دور دهم مذاکرات با طالبان را آغاز میکند یا خیر».
این در حالی است که زلمی خلیلزاد پس از پایان نهمین دور مذاکرات امریکا و طالبان، روز یکشنبه هفتهی جاری به کابل آمد. او در جریان سفرش به کابل متن توافقنامهی امریکا با طالبان را به رهبران حکومت وحدت ملی نشان داد.
همزمان با این، خلیلزاد در یک گفتوگوی ویژه با تلویزیون طلوع نیوز گفته بود امریکا و طالبان در اصول باهم به توافق رسیدهاند. آقای خلیلزاد همچنان گفته بود که براساس این توافق، در مرحلهی نخست پنج هزار سرباز از پنج پایگاه خارج میشوند و در عوض طالبان خشونت را در کابل و پروان کاهش میدهند.
او گفته بود: «در ۱۳۵ روز پنج پایگاه را ترک میکنیم. اگر کوشش شود که نظریات یک طرف بالای دیگران قبول شود، معنایش جنگ است.»
به دنبال آن 9 دیپلمات ارشد امریکایی که شامل پنج سفیر پیشین امریکا در افغانستان، یک فرستادهی ویژهی این کشور برای افغانستان و یک معاون پیشین وزیر خارجه امریکا میشود، در یک اعلامیهی مشترک نسبت به خروج شتابزده از افغانستان هشدار دادند.
در این اعلامیه آمده بود که خروج کامل نیروهای امریکایی پیش از آنکه دولت افغانستان با طالبان به توافق «صلح واقعی» دست یابند، این کشور را به «جنگ داخلی تمام عیار» میکشاند.
حکومت افغانستان نیز روز چهارشنبه (13 سنبله) از ایالات متحدهی امریکا در مورد متن توافقنامه میان زلمی خلیلزاد، نمایندهی ویژهی این کشور برای صلح افغانستان با طالبان وضاحت خواست.
صدیق صدیقی، سخنگوی ریاستجمهوری در رشته تویتی گفته بود که در مورد متن توافقنامه میان امریکا و طالبان باید وضاحت داده شود تا خطرات و پیامدهای ناگوار آن با دقت کامل تحلیل و جلو خطرات نیز گرفته شود.
آقای صدیقی همچنان نوشته بود: «حکومت افغانستان از هرگونه پیشرفتهایی در پروسهی صلح حمایت میکند که منجر به تأمین صلح پایدار و ختم جنگ در افغانستان گردد، اما نگرانی اصلی حکومت افغانستان در تفاهمنامهی امریکا با طالبان، در این است که از پیامدها و خطرات ناشی از آن چگونه جلوگیری به عمل میآید؟»
