اطلاعات روز: مایک پمپئو، وزیر امور خارجهی ایالات متحدهی امریکا گفته است که کشورش هرگز به دنبال حضور دایمی در افغانستان نیست و میخواهد هرچه زودتر سربازانش را از افغانستان فرا بخواند.
پمپئو این اظهارات را در یک نشست در مورد شرح برنامههای سیاست خارجی امریکا در ایالت اندیانای امریکا مطرح کرده و گفته است: «حقیقت این است که امریکا هرگز حضور دایمی در افغانستان نخواسته و تمام طرفها به این موضوع آگاهاند که اکنون زمان رفتن به جلو فرارسیده است.»
او همچنان تأکید کرده است که امریکا خواهان تأمین صلح در افغانستان است. به گفتهی او، حالا زمان مناسب برای برقراری صلح در افغانستان فراهم شده و باید از این فرصت استفاده شود.
آقای پمپئو در بخشی از سخنانش گفته است که نمیداند که روند صلح و مصالحه چگونه پایان مییابد، اما رییسجمهور ترمپ متعهد است که توافق درست صورت گیرد.
او با اشاره به جنگ افغانستان نیز گفته است که این جنگ از 18 سال گذشته و کودکانی که در آغاز جنگ متولد شده بودند، اکنون به عمر رفتن به دانشگاه رسیدهاند.
وزیر خارجهی امریکا افزوده است که مأموریت امریکا در 18 سال گذشته در افغانستان شکست القاعده بوده و در این مأموریت خود موفق بوده است.
این اظهارات پمپئو در حالی مطرح میشود که خروج سربازان خارجی از افغانستان یکی از چهار موضوع اساسی مورد بحث در نُه دور مذاکرات امریکا و طالبان در قطر بوده است.
به تازگی بیبیسی فارسی به نقل از منابعی گزارش کرده است که متن توافقنامه بین امریکا و گروه طالبان ناوقت روز سهشنبه (5 سنبله) نهایی شده و دو طرف در حال حاضر روی نسخههای سهگانهی انگلیسی، فارسی دری و پشتو این توافقنامه کار میکنند.
