اطلاعات روز: محمداشرف غنی، رییسجمهور و یکی از نامزدان انتخابات ریاستجمهوری ششم میزان امسال از گروه طالبان میخواهد که انتخابات ریاستجمهوری را بپذیرد. او همچنان خطاب به طالبان گفت در صورتی که در روند صلح چند سال مرحلهی گذار در نظر گرفته شود درست است، در غیر آن اگر صرف برای سیاهکردن آیندهی افغانستان باشد، پذیرفتنی نیست.
آقای غنی که امروز (شنبه، 26 اسد) در یک گردهمایی تیم انتخاباتی «دولتساز» در کابل صحبت میکرد، گفت: «طالبان انتخابات را باید قبول کند، اگر چند سال مرحلهی گذار باشد، قبول است، اما این که دایمی به یک فورمول خشک بیایید و بهخاطر چند روز کل آیندهی نسلهای آینده را تباه کنید، آن غیر ممکن است.»
او در بخشی از سخنانش افزود که صلح باعزت در چارچوب جمهوریت خواهد بود و مردم افغانستان صلحی را میخواهند که گذشته را تکرار نکند.
آقای غنی همچنان با اشاره به صلح با حزب اسلامی، همچنان گفت که با گروه طالبان نیز صلح خواهد کرد. او افزود که دلیل امیدواری او برای تأمین صلح در این است که نسل نو افغانستان با تمام دردهای گذشته آشنا هستند و نمیخواهند به گذشته برگردند.
اشرف غنی گفت: «در صلح بازنده و برنده نیست، برندهی صلح کودک، طفل، زن، جوان، عالم و تمام شهروندان است و اگر شهروند زیر پای شود و عدالت اجتماعی مطرح نباشد باز روز سیاه است و تیم دولت ساز وعده می دهد که روز سیاه را اجازه نمیدهد.»
رییسجمهور اشرف غنی در حالی از طالبان میخواهد انتخابات را بپذیرد که پیش از این گروه طالبان انتخابات ریاستجمهوری ششم میزان و تمام کارزارهای انتخاباتی نامزدان را تهدید به حمله کرده بود.
