سازمان ملل: تلفات غیرنظامیان ۲۳ درصد افزایش یافته است

اطلاعات روز

 

دفتر نمایندگی سازمان ملل در کابل از افزایش ۲۳ درصدی تلفات غیرنظامیان خبر داد‌ و بمب‌گذاری توسط شورشیان را عامل اصلی آن دانست. ‌دفتر هیئت کمک سازمان ملل در افغانستان، یوناما، در گزارش تازه‌ی خود نوشته که در شش ماه اول سال جاری میلادی در افغانستان، ۱۳۱۹ غیرنظامی کشته و ۲۵۳۳ تن دیگر زخمی شده‎اند، که در مقایسه با زمان مشابه در سال گذشته ۲۳ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

یوناما عناصر مخالف دولت را عامل تلفات ۷۴ درصد، نیروهای طرف‌دار دولت را مسوول تلفات ۹ درصد دیگر از تلفات غیرنظامیان دانسته و افزوده که ۱۲ درصد دیگر در درگیری‎ها تلف شده‎اند، که به هیچ‌جانبی قابل انتساب نیست و ۵ درصد دیگر هم قربانی انفجار مواد منفجره شده‎اند. در این گزارش، آمار زخمیان جنگ افغانستان در شش ماه اول امسال هم مشخص شده است؛ مسوولیت زخمی شدن ۱۸۲۵ تن به شورشیان و مسوولیت جراحت ۲۱۶ نفر دیگر به نیروهای طرف‌دار دولت نسبت داده شده است.

یان کوبیش، فرستاده‌ی ویژه دبیر کل سازمان ملل در کشور گفته است: «تأثیر شدید جنگ بر غیرنظامیان افغان با توجه به افزایش تلفات غیرنظامیان در ۲۰۱۳‌، نیازمند تعهد و تلاش‎های بیش‌تر طرف‎های درگیر جنگ برای محافظت بهتر غیرنظامیان است که به طور فزاینده‎ای کشته و زخمی می‌شوند». او افزوده است: «افزایش استفاده‌ی بی‎رویه از بمب‌گذاری‌های کنار جاده‌ای و کشتارهای هدف‌مند غیرنظامیان توسط عناصر ضددولت به صورت مشخص هشدار دهنده است و باید متوقف شود».

در گزارش مورد نظر که توسط بخش حقوق بشر سازمان ملل در کشور تهیه شده، آمده است: «عامل اصلی افزایش غیرنظامیان استفاده از بمب‌گذاری‎های کنار جاده‎ای است. در این بمب‌گذاری‎ها ۴۴۳ نفر کشته و ۹۱۷ نفر زخمی شده‎اند که بیان‌گر افزایش ۳۴ درصدی تلفات در مقایسه با زمان مشابه در سال ۲۰۱۲ است». یوناما درگیری زمینی بین نیروهای طرف‌دار دولت و شورشیان را دومین عامل تلفات غیرنظامیان دانسته و افزوده که در این درگیری‎ها ۲۰۷ نفر کشته و ۷۶۴ تن دیگر زخمی شده‎اند.

واکنش‌ها

پخش این گزارش، واکنش فوری گروه طالبان و نیروهای تحت فرمان ناتو را به دنبال داشت. گروه طالبان، که عامل کشتار ۷۴ درصد غیرنظامیان دانسته شده، با صدور اعلامیه‎ای سازمان ملل را متهم کرده که این گزارش را «مطابق مزاج آمریکای‎ها» منتشر کرده و آن را تلاشی در راستای تبلیغ علیه خود دانسته است. طالبان تلفات غیرنظامیان در حملات خود را «ادعای کاملا بی‎اساس و دور از واقعیت» خوانده است. در اعلامیه‌ی طالبان آمده است: «ما هیچ‎گاه آن افرادی را که در اشغال کشور سهیم بوده و در دوایر خطرناک دشمن کار می‎کنند، افراد ملکی (غیرنظامی) نمی‎دانیم».

اما ناتو از پخش این گزارش استقبال کرده و در اعلامیه‎ای نوشته که «ما تعهد خود در امر محافظت از غیرنظامیان افغان را جدی می‎گیریم. ما دوشادوش نیروهای امنیتی افغانستان گام‌های مثبتی را برای کاهش شمار تلفات غیرنظامیان برداشته‎ایم و تلاش‌های ما نتایج واقعی در پی داشته است». ناتو افزوده که «بی‎توجهی طالبان به زندگی انسانها»، باعث تلفات درصدی بزرگی از تلفات غیرنظامیان شده و استفاده‌ی بی‎باکانه از بمب‌گذاری‎های کنار جاده‎ای توسط طالبان، بیان‌گر آن است که این گروه وعده‎های خود به محافظت از افراد بی‌گناه را جدی نمی‌گیرد.

از روزنامه‌نگاری مستقل حمایت کنید

محدودیت‌های گسترده بر رسانه‌ها و فضای عمومی در افغانستان، دسترسی شهروندان به اطلاعات مستقل را محدود کرده است. در چنین شرایطی، «اطلاعات روز» متعهدانه و مستقل به کار خود ادامه می‌دهد تا حقیقت قربانی خاموشی و فراموشی نشود.

ما وابسته به هیچ قدرتی نیستیم و تنها برای مردم می‌نویسیم.

مأموریت ما افشای فساد، بازتاب صدای سرکوب‌شدگان، تقویت پاسخگویی صاحبان قدرت، و پشتیبانی از چشم‌اندازی است که در آن همه شهروندان افغانستان از حقوق و آزادی‌های برابر برخوردار باشند و در صلح زندگی کنند.

خبرنگاران ما در شرایط دشوار و گاه خطرناک فعالیت می‌کنند تا گزارش‌های دقیق، منصفانه و مبتنی بر واقعیت منتشر شود و روایت‌های مردم به حاشیه رانده نشود. تداوم این کار، به حمایت مخاطبان و حامیان مستقل وابسته است.

هر کمک، فارغ از میزان آن، به ادامه روزنامه‌نگاری مستقل کمک می‌کند. اگر امکان کمک مالی ندارید، همرسانی این درخواست و تشویق دیگران به حمایت نیز سهمی مهم در تقویت این مسیر دارد.

در کنار حقیقت بایستید
از اطلاعات روز حمایت کنید

برای حمایت اینجا کلیک کنید
با دیگران به‌‌ اشتراک بگذارید
بدون دیدگاه