اخلاقِ رو به زوال دموکراسی
«ذکی دریابی»، مدیرمسئول روزنامهی «اطلاعات روز» در صفحهاش نوشته:
«چندماه از نوشتهی خبرنگار ناراضی تحت عنوان «وزیر پوهوهو!» میگذرد. در این مدت دو بار کمیسیون تخطی رسانهها جلسه کرده و هنوز فیصلهیشان به ما نرسیده است. در حالی که فیصلهیشان صادر شده است که من نمیدانم. حالا کمیسیون امور دینی و فرهنگی مشرانو جرگه دنبال آن نوشته را گرفته و برخلاف قانون در یک هفته دو بار احضار داده است. این احضار بیربط به گفتههای مخدوم رهین نیست. او سعی کرده در لباس شیک روشنفکری، حسابش را از آدرس این کمیسیون پس بگیرد».
رهین، به استناد کارهای نکردهاش، بیخاصیتترین وزیر فرهنگ بود که یک دهه وبالِ گردن فرهنگِ این مملکت شده بود. حالا پس از رفتنش هم زهرش را به ذکی و روزنامهاش میچکاند. اگر موفق شوند که ذکی را به جرم نشر یک طنز به محاکمه بکشانند، باید از بیماری آزادی بیان در حکومت وحدت ملی، ترسید؛ نسبت به اخلاق رو به زوالِ دموکراسی نگران شد و بر بیپناهی روزنامهنگار باید گریست.
اگر قرار باشد حکومتی که پس از سه ماه هنوز عرضهی معرفی کابینهاش را ندارد، دست به یخن آزادی بیان بیاویزد و مشت قساوت و انتقام بر دهن روزنامهنگار بکوبد، بهتر همان که همچنان معلق در فضای چانهزنی کودکانه و معوق در زمینِ سیاست گربه جنگی بماند!
به نظر میرسد جای مقاومت همینجا و از همین سنگر شروع میشود. بر جامعهی مدنی، روزنامهنگاران و فرهنگیان و دانشگاهیان است که از ذکی عزیز حمایت کنند و نگذارند دست انتقامجویان فاسدی مانند مخدوم رهین، از آستین «مشرانو جرگه» و «کمیسیون تخطی رسانهها» درآید!
