روزنامهی اطلاعات روز، دو ستون طنز دارد، یکی چهل تکه که سخیدادهاتف مینویسد و دیگری ستونی است بهنام «خبرنگار ناراضی» که مطالبش با همین امضا، یعنی خبرنگار ناراضی چاپ میشود.
امروز در فیسبوک دیدم که مدیرمسئول این روزنامه برای برسی دو تا از طنزهای این روزنامه، به کمیسیون بررسی تخلفات رسانهای احضار شده است.
ظاهرا مخاطب هردو مطلب، سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ است. ممکن است در این مطالب یا در یکی از آنها، تخلفی صورت گرفته باشد، یا نگرفته باشد. مسئله این نیست. مسئله این است که مدیرمسئول روزنامه بهخاطر «شکایت وزیر و چاپ طنزی در مورد او»، به کمیسیون فراخوانده شده. و جناب وزیر فرهنگ رییس این کمیسیون است.
صراحتا بگویم که من مطالب مورد بحث را نخواندهام و نظری ندارم. اما سوال این است که اگر وزیر فرهنگ رییس شورای عالی مطبوعات و رییس کمیسیون رسیدگی به تخلفات رسانهای باشد، آیا رسانهها در مورد وزیر فرهنگ و سیاستهای فرهنگی دولت، میتوانند چیزی بنویسند؟ اگر بنویسند، احضار نمیشوند؟ اگر احضار شدند، مسئله عادلانه و بیطرفانه بررسی خواهد شد؟
دعوای جامعهی مدنی و دولت در سالهای گذشته دقیقا بر سر همین نکته بوده است و به همین دلیل شماری از فعالان جامعهی مدنی معتقدند، مقامهای دولتی نباید در رأس شورای عالی رسانهها و کمیسیون رسیدگی به تخلفات رسانهای باشند.
شما چه نظری دارید.
