اداره زراعت، آبیاری و مالداری هرات میگوید که حاصلات شالی این ولایت در مقایسه با سال گذشته ۳۰ درصد کاهش خواهد داشت.
بشیراحمد احمدی، معاون زراعت و مالداری هرات میگوید تخمین میشود که امسال از چهار هزار و ۵۰۰ هکتار زمین تحت کشت شالی، چهار هزار و ۵۰۰ تُن برنج برداشت شود.
بهگفتهی او، سال گذشته حدود هفت هزار هتکار زمین تحت کشت شالی بود. او میگوید با توجه به اینکه امسال زمین تحت کشت شالی در مقایسه با سال قبل کمتر بوده، برداشت برنج نیز ۳۰ درصد کاهش خواهد داشت.
کشاورزان در هرات نیز میگویند که بهدلیل کمآبی، حاصل شالی شان کاهش یافته است.
ولیمحمد، یکی از کشاورزان هرات به روزنامه اطلاعات روز گفت: «کشت شالی همانطوری که به همه معلوم است، آبیاری زیاد لازم دارد؛ چون خشکسالی بود تقریبا در اکثر مناطق هرات هیچ دهقانی حاصل خوبی از کشت و کار شالی بدست نیاورده است.»
«صدری سیاوشانی» و «لیلافر»، دو نوع برنج تولیدی هرات است که بهدلیل کیفیت خاص شهرت دارد.
طبق معلومات اداره زراعت و مالداری هرات، امسال بیشترین حاصلات شالی از ولسوالیهای گذره، انجیل و پشتونزرغون بدست خواهد آمد که کشاورزان با استفاده از چاههای عمیق و نیمهعمیق زمینهای کشت شالی را آبیاری کردهاند.
فصل برداشت شالی در هرات تا اکنون پایان نیافته است.
