افراد زماني مطيع قانون ميشوند كه رنج حاصل از مجازات، بر لذت انجام جرم بچربد. اگر اين اصل مهم را در نظر بگيريم، ميتوان اينگونه نتيجهگيري كرد كه يك دليل اصلي رشد جرم و جنايت، فساد و بيقانونيها در كشور، مجازات نكردن يا تخفيف مجازات براي مجرمان است كه در مقايسه با لذت حاصل از جرمشان، بهشدت ناچيز بوده است.
سالهاي گذشته ماه عسل بزرگترين مجرمان، مفسدان و ناقضان قانون در كشور بوده است. اين افراد، بدون ترس از پيگرد قانوني و مجازات، فساد كردند، دست به تجاوز زدند و در مقابل قانون قرار گرفتند. اميد ميرود در دولت جديد، اين افراد از مصئونيت سياسي و قانوني محروم شوند و دولت با قاطعيت با ناقضان قانون برخورد كند. در غير آن، بعيد است كه بتوانيم حاكميت قانون را تقويت بخشيم.
