شایسته کیست و شایستگی چیست؟
وقتی که از شایستهسالاری در حکومت جدید حرف زده میشود، پرسشی که در میان میآید، این است که معیار برای شایستگی چیست؟ آیا معیار شایستگی آموزش عالی است، آموزش و مهارت کاری است، صداقت به وظیفه و وطندوستی است، یا همهی اینها. در این حالت چه کسی یا نهادی میتواند معیار شایستگی را تعیین نماید؟ در حکومت قبلی نیز بسیاری از اشخاص دولتی دارای مدرک آموزش عالی بودند؛ اما اکثر آنها کمترین کارایی را در اداره داشتند. در اردوگاه هردو بخش حکومت نیز کسانی جمع شدهاند که در حکومت حامد کرزی صاحب سمتهای اداری بودهاند. اما بسیاری از این افراد در جریان وظایفشان ناکام بودند؛ در حال که برخی از آنها از همین حالا در سمتهای جدید اداری در حکومت وحدت ملی برگزیده شدهاند. هر کسی را که شما در نظر بگیرید، در نخست از نظر خودش و بعد از سوی طرفداران و هوادارانش فرد شایسته است. نمونهی آن را میتوانید در بزرگداشت یک شخص که جزو اصلی بدنهی حکومت بود؛ اما کمترین کارایی را از خود نشان داد، ببینید که دارد امروز از وی نکوداشت میشود. در این صورت، به نظر شما چه معیاری میتوانیم برای شایستگی و شایسته داشته باشیم؟ که و کیها میتوانند شایسته و ناشایسته را تمیز دهند؟
