اطلاعات روز: مقامهای محلی ولایت هرات در غرب کشور تأیید کردند، تعداد زیادی از زندانیان از بازداشتگاه مرکزی این ولایت موفق به فرار شدهاند. سید فضلالله وحیدی، والی این ولایت روز گذشته با تأیید این رویداد به رسانهها گفت که مأموران پولیس پنج زندانی فراری را دوباره بازداشت کردهاند.
اما او مشخص نکرد که تعداد زندانیان فراری از بازداشتگاه هرات چند نفر بودهاند. وحیدی تأکید کرد که تلاشها برای بازداشت سایر زندانیان فراری آغاز شده است. مقامهای محلی ولایت هرات هنوز مشخص نکردهاند این زندانیان به اتهام چه زندانی شدهاند؛ اما اکثر زندانیان در کشور به جرم حملات تروریستی و قاچاق مواد مخدر بازداشت میشوند.
در همین حال، یک منبع به بخدی گفت که زندانیان زندان مرکزی هرات با استفاده از حفر تونل موفق به فرار شدهاند. او میگوید، شمار زندانیان فراری به ۱۴ تن میرسد؛ اما در این مورد آمار ضد و نقیضی مخابره شده است. در جریان چند سال گذشته حفر تونل یکی از راههای اصلی فرار زندانیان از بازداشتگاههای کشور بودهاند.
در سال ۲۰۱۱، صدها زندانی وابسته به گروه طالبان با حفر تونل از بازداشتگاه قندهار موافق به فرار شدند. در آن زمان طول این تونل ۳۲۰ متر گزارش شده بود. در جریان سال روان نیز تعدادی از زندانیان در بازداشتگاه نیمروز با حفر تونل قصد فرار را داشتند؛ اما مأموران پولیس مانع آن شد.
