اطلاعات روز: جنرال عبدالرشید دوستم، معاون اول رییس جمهور جدید گفت که برای پایان جنگ در کشور با طالبان وارد مذاکره میشود. او دیروز در یک نشست مشترک با اشرف غنی احمدزی، رییس جمهور جدید و دهها هوادارش در کابل، جنگافروزیهای طالبان را مورد انتقاد قرارداد؛ اما تأکید کرد، برای پایان دادن جنگ، حاضر به مذاکره با طالبان است.
دوستم در ادامه از هوادارانش نیز خواست که با طالبان وارد مذاکره شوند و علت اساسی جنگ این گروه را دریابند. معاون اول رییس جمهور جدید افزود، اگر در آینده اجازهی اشرف غنی را دریافت کند، مستقیم با طالبان وارد گفتوگو خواهد شد. جنرال دوستم تأکید کرد، مشکلات افغانستان با جنگ و کشتار حل نمیشوند.
او ضمن اشاره به اینکه جنگ باید بهزودی در کشور پایان یابد، گفت، تمام مسایل سیاسی در کشور باید از راه تفاهم حل و فصل شوند. این نخستین بار است که جنرال دوستم از آمادگیهایش برای مذاکره با گروه طالبان خبر داده است. از سوی دیگر، اشرف غنی احمدزی در آغاز مراسم دیروز گفت، بدون صلح، امنیت سراسری و پایدار در کشور برارقر نمیشود.
رییس جمهور جدید تأکید کرد، برای برقراری صلح و ثبات در کشور تلاش میکند. او در ادامه گفت که به تعهدات دورهی مبارزات انتخاباتی خود عمل میکند و افراد فاسد را در حکومتش جای نخواهد داد. احمدزی افزود که برای جلب سرمایهگذاری، بهویژه سرمایهگذاری خارجی در کشور، نیز تلاش میکند. قرار است مراسم تحلیف فردا در ارگ ریاست جمهوری برگزار شود.
