اطلاعات روز: بسمالله محمدی، وزیر دفاع ملی کشور میگوید، تا چهار ماه آینده تمامی مسئولیتهای امنیتی از نیروهای خارجی به نیروهای افغان واگذار خواهدشد.
او روزگذشته در مراسم فراغت بیش از 240 تن افسر نظامی دانشگاه نظامی مارشال فهیم گفت: «برای انتقال مسئولیتهای امنیتی از نیروهای خارجی به نیروهای امنیتی کشور پنج مرحله تعیین شده بود؛ چهار مرحلهی آن موفقانه سپری شد و حال در مرحلهی پایانی قرار داریم».
محمدی در ادامه از کمکهای کشورهاى عضو ناتو و آيساف در ١٣سال گذشته در بخش نیروهای امنیتی استقبال کرد و گفت که در حال حاضر بيش از يکصدهزار تن از نيروهاى آنها، از کشور خارج شده و قرار است تا چهار ماه آینده، تمام نیروهای خارجی از افغانستان خارج شوند.
او گفت، نیروهای امنیتی از توانایی خوبی برخودار شده و آنان، به تنهایی توانایی تأمین امنیت شهروندان و دفاع از تمام اراضی کشور را دارند. او ضمن اشاره به اینکه نیروهای امنیتی هیچ وقتی در سیاست داخل نخواهند شد، افزود، آنان مسئولیت خودشان را که تأمین امنیت شهروندان و دفاع از تمام اراضی و سرحدات کشور اند، انجام خواهند داد.
محمدی در بخش دیگر سخنانش سال روان را یک سال خونین خواند و گفت، مخالفان مسلح دولت با حامیان خارجیشان عملیات گستردهی را در سراسر کشور راهاندازی کردند. او افزود، نيروهاى امنيتى و دفاعى در راس اردوى ملى، در يک همآهنگى مشترک در مقابل مخالفان مسلح استادند و نگذاشتند، آنان یک وجب خاک کشور را در کنترولشان بیاورند.
محمدی افزود، نیروهای امنیتی در جریان سال روان ضربات کوبنده را بر مخالفان مسلح وارد کردند که به گفتهی او، تمام برنامههای شوم آنان نابود شده است. در حال حاضر مجموع نیروهای امنیتی به بیش از 352 هزار میرسند، اما براساس گفتههای برخی از مقامهای امنیتی، این نیروها با کمبود تجهیزات نظامی از جمله تانک، طیاره و سلاحهای سنگین روبرو اند.
حکومت بارها از مقامهای ناتو و امریکا خواسته اند، نیروهای امنیتی افغانستان را با سلاحهای سنگین تجهیز کنند، اما با گذشت 13 از حضور نیروهای خارجی در کشور، نیروهای امنیتی هنوز با کمبود تجهیزات نظامی مواجه اند. چندی پیش اعضای مجلس سنا از حکومت آینده خواستند، در امضای پیمان امنیتی با امریکا، موضوع تجهیز ارتش را جدی بگیرد.
