یک مقام ارشد ناتو به رویترز گفت، اشرف غنی احمدزی، رییس جمهور منتخب افغانستان، پس از ادای مراسم تحلیف در هفتهی آینده، توافقنامههای باقی ماندن عساکر خارجی پس از سال 2014 در این کشور را امضا میکند.
این مقام ناتو که خواست نامش فاش نشود، افزود، اشرف غنی احمدزی پس از ادای مراسم تحلیف روز دوشنبه آینده، توافقنامههای باقی ماندن عساکر خارجی پس از سال 2014 در این کشور را به روز سهشنبه امضا خواهد کرد.
ناتو مأموریت حربی خود در کشور را تا پایان سال جاری خاتمه میبخشد. این سازمان با آغاز سال آینده مأموریت آموزش، مشوره دهی و حمایت قوتهای افغان را آغاز میکند. ولی این پلان ناتو هنگامی مورد سوال قرار گرفت که رییس جمهور کنونی حامد کرزی توافقنامههای را که باقی ماندن نیروهای خارجی در افغانستان را قانونی میسازد؛ امضا نکرد.
پس از اینکه اشرف غنی احمدزی، روز یکشنبه گذشته رییس جمهور منتخب اعلان شد، مانع از سر راه امضای توافقنامه امنیتی با امریکا و توافقنامهء وضعیت نیروها با ناتو دور گردید. مقام ارشد پیمان ناتو که نخواسته اسمش ذکر شود، دیروز در بروکسل به خبرنگاران گفت: «اشرف غنی روز دوشنبه آینده مراسم تحلیف را ادا میکند و پس از آن ما انتظار داریم که در بیست و چهار ساعت توافقنامهها با امریکا و ناتو را امضا خواهد کرد و ما احتمالاً روز سه شنبه آینده در موقعیت آمادگی برای مأموریت سال آیندهی خود در افغانستان قرار خواهیم داشت.»
در حدود چهل هزار سرباز ناتو در افغانستان مستقراند که بیش از سیزده هزار آنها امریکایی اند. انتظار میرود دوازده هزار سرباز خارجی و از این جمله هشت هزار عسکر امریکایی سال آینده در افغانستان باقی بمانند. بر علاوهی این عساکر، یک هزار وهشت صد سرباز قوای خاص امریکا مأموریت ضد تروریزم را در افغانستان به پیش خواهند برد.
دیپلوماتان ارشد ناتو میگویند، اگر نزاع انتخابات افغانستان دو هفتهی دیگر طول میکشید این سازمان مجبور بود که همهی سربازان خود را از این کشور خارج سازد چون مطمین نبود که برای ادامهی عملیات خود پس از پایان سال جاری کدام مجوز قانونی بدست آورد.
