اطلاعات روز: پاکستان در مناطق سرحدی ایالت بلوچستان با افغانستان، کار حفر خندق به طول 480 کیلومتر را آغاز کرده است. مقامهای این کشور گفتهاند، این حفر بخاطر تأمین امینت مرزها و جلوگیری از ورود شورشیان از افغانستان به پاکستان، به ارزش 260 میلیون کلدار ایجاد خواهد شد.
در حال حاضر در منطقه سرحدی قلعه یوسف میان افغانستان و پاکستان قسمتی از این خندق حفر شده و براساس گزراش دویچه وله، این حفر 2.5 متر عمق و سه متر عرض دارد. ادارهی امور داخلی ایالت بلوچستان گفته، در حفر این خندق گروه فرنتیرکور، سیف الله قلعه سکاوتس، نوشکی، تفتان رایفلز و مکران سکاوتس سهم دارند.
قرار است کار حفر این خندق به تاریخ 30 اکتوبر سال روان تکمیل شود. منظور احمد، سخنگوی شبه نظامیان فرنیترکور گفته، با حفر این خندق، تا حدی جلوی مداخه در امور پاکستان و قاچاقها گرفته خوهد شد. او میگوید، در حفر خندق 480 کیلومتری، صدها تن کار خواهند کرد و نیز از ماشینهای بزرگ مدرن استفاده میشود.
در همین حال، داکتر حسن رضوی، کارشناس امور دفاعی پاکستانی گفته، برای رسیدگی به شکایتها در مورد مداخلات سرحدی به همکاریهای دوجانبه نیاز است. او از حکومت خواسته، در قسمت حفر این خندق با پاکستان همکاری کند. پاکستان چندی پیش نیز در نقطهی صفری خط دیورند، حفر خندق را آغاز کرد، اما با واکنش تندی حکومت مواجه شد.
اما مقامهای حکومت افغانستان تاکنون در مورد حفر خندق تازهی پاکستان واکنش رسمی نشان نداده است. افغانستان و پاکستان سرحد مشترک طولانی دارد و در جریانهای سالهای گذشته، هر دو کشور یکدگیر را به عبور مرزی شورشیان از خاک جانب مقابل متهم کردند. روز گذشته، حامد کرزی رییس جمهوری کشور در نشست شانگهای گفت، لانههای تروریزم در خارج از خاک افغانستان است و باید در برابر این پدیده، مبارزهی همگانی آغاز شود.
