شورای امنیت سازمان ملل متحد با تصویب یک قطعنامه در مورد افغانستان، از گروه طالبان خواسته است که به تعهد خود برای خروج امن و آزاد مردم از افغانستان پایبند باشد.
در این قطعنامهی شورای امنیت سازمان ملل که روز گذشته (دوشنبه، ۸ سنبله) با ۱۳ رأی موافق در برابر دو رأی ممتنع روسیه و چین تصویب شد، تأکید شده است تا آن تعداد از شهروندان افغان که قصد ترک کشورشان را داشته باشند، بتوانند افغانستان را ترک کنند.
در این سند تأکید شده است که این افراد باید بتوانند هر زمانی که بخواهند افغانستان را ترک کنند و از هر گذرگاه مرزی؛ چه هوایی و چه زمینی از افغانستان خارج شوند.
از سویی هم، اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد در این قطعنامه خواستار عدم انجام حمله علیه سایر کشورها از خاک افغانستان شدهاند. آنان تأکید کردهاند که افغانستان نباید به پناهگاه امن تروریستان مبدل شود.
همچنین در قطعنامه گفته شده است که خاک افغانستان نباید برای برنامهریزی یا تأمین مالی اقدامات تروریستی استفاده شود.
در بخشی از این قطعنامه بر اهمیت حمایت از حقوق بشر از جمله حقوق زنان، کودکان و اقلیتها تأکید و از تمامی طرفها خواسته شده است تا با مشارکت کامل و برابری معنادار زنان به دنبال راهحل سیاسی فراگیر از طریق مذاکره باشند.
همچنین اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد حملهی انتحاری در میدانهوایی کابل را قویا محکوم کردهاند. این حمله روز پنجشنبهی هفتهی گذشته در یکی از ورودیهای میدانهوایی کابل در میان جمعیتی که قصد خروج از کشور را داشتند، رخ داد.
در این انفجار ۱۷۰ نفر کشته شدهاند. گروه داعش مسئولیت آن را به عهده گرفت.
از سویی هم، روند تخلیهی کابل که در ۲۴ اسد پس از تصرف این شهر بهدست طالبان آغاز شد، ساعت ۱۲:۰۰ بامداد با خروج آخرین گروه سربازان امریکایی پایان یافت. در این مدت نزدیک به ۱۲۰ هزار نفر از افغانستان بیرون شدهاند.
همزمان با این، طالبان اعلام کردهاند که کنترل میدان هوایی کابل را به عهده گرفتهاند. ذبیحالله مجاهد، سخنگوی این گروه گفته است که با خروج امریکا، افغانستان به استقلال کامل دست یافته است.
او همچنین صبح امروز در میدانهوایی کابل گفت که افغانها میتوانند با داشتن پاسپورت و ویزا به خارج از کشور سفر کنند.

بسیار اقدام نیک