وزارت امور داخلهی کشور میگوید که پلان حملهی گروه طالبان برای سقوط شهرهای هرات، قندهار و لشکرگاه، مرکز ولایت هلمند خنثا شده است.
میرویس استانکزی، سخنگوی وزارت امور داخله امروز (دوشنبه، ۱۸ اسد) در یک پیام ویدیویی گفته که وضعیت در این شهرها به حالت عادی برگشته است.
آقای استانکزی افزوده است که به جنگجویان طالبان در شهرهای هرات، قندهار و لشکرگاه در روزهای گذشته، تلفات سنگین وارد شده است. او همچنین گفته است که هماکنون در این شهرها نیروهای امنیتی و دفاعی بهصورت منظم گشتزنی دارند.
همزمان با این علام وزارت داخله، عبدالصبور قانع، والی هرات در یک نشست خبری گفت که حملهی جنگجویان طالبان در مناطق «پل مناردار»، «امام شش نور» و «شیدایی» شهر هرات عقب زده شده است.
در هفتههای اخیر شهرهای هرات، قندهار و لشکرگاه شاهد حملات سهمگین گروه طالبان بود. طالبان بخشهایی از این شهرها را سقوط دادند. دولت افغانستان هم گفته که جنگجویان طالبان را در نقاط مختلف این شهرها سرکوب کردهاند.
استحکام کمربندهای امنیتی در مزارشریف و پلخمری
همزمان با حملات طالبان در شهرهای مزارشریف، مرکز ولایت و پلخمری، مرکز ولایت بغلان، سخنگوی وزارت داخله گفته که کمربندهای امنیتی برای دفع حملات طالبان بر این شهرها مستحکم شده است.
او همچنین گفته است که نیروهای امنیتی و دفاعی هنوز در شهرهای قندوز، سرپل و شبرغان، مرکز جوزجان در مقابل حملات طالبان مقاومت کرده و درگیری میان دو طرف جریان دارد.
میرویس استانکزی همچنین افزوده است که نظامیان دولتی در شهر قندوز امروز پیشروری داشتهاند.
صبح امروز منابع محلی و امنیتی در ولایتهای بلخ، سمنگان و بغلان تأیید کردند که جنگجویان طالبان بر مراکز این ولایت حمله کردهاند.
همچنین جنگجویان گروه طالبان روز گذشته بر شهرهای سرپل، قندوز و تالقان، مرکز ولایت تخار حمله کردند و این شهرها را در کنترل گرفتند. مقامهای محلی در شهرهای قندوز و سرپل اعلام کردند که طالبان تعداد از ساختمانها در این شهرها را به آتش کشیدهاند.
دو روز پیش این گروه شهر شبرغان، مرکز ولایت جوزجان را سقوط داد. یک روز قبل از آن هم، شهر زرنج، مرکز ولایت نیمروز به دست طالبان سقوط کرد.
