اطلاعات روز: عبدالهادی ارغندیوال، وزیر اقتصاد کشور میگوید، وزارت معادن باید در کشف، استخراج و پروسس ذخایر زمینی از نیروهای بومی و محلی استفاده کند. او به بخدی گفته، درصورتی که تمام کارهای زیر زمینی به شرکتهای خارجی واگذار شود، پولهای گزاف از افغانستان به خارج انتقال داده خواهد شد.
ارغندیوال میگوید، وزارت معادن از همین حالا باید درصدد انکشاف منابع طبیعی کشور باشد و از نیروی خود در کشف و استخراج معادن کشور استفاده کند. او تأکید کرد، در استخراج منابع زیر زمینی، زمانی از خارجیها کمک خواسته شود که تجهیزات لازم و پیشرفته برای استخراج معادن در کشور موجود نباشد. او گفت، درقسمت آموزش کارمندان در استخراج معادن در کشور نیز توجه جدی شود.
افغانستان دارای منابع طبیعی و زیر زمینی زیادی از جمله (نفت، گاز، آهن، ذغال سنگ، طلا نقره و…) است، اما به دلیل استخراج نکردن این معادن، هنوز این کشور وابسته به کمکهای بینالمللی است. براساس بررسی یک نهاد زمین شناسی امریکا، ارزش تنها 30 درصد ذخایر زیر زمینی کشور به 3 بیلیون دالر میرسد.
با این حال، وزیر اقتصاد گفت، این وزارت برای رشد اقتصاد کشور یک برنامه توسعهی پنجساله را ترتیب داده و اگر این برنامه عملی شود، افغانستان تا 10 سال دیگر به خود کفایی میرسد. او افزود، در این برنامه تمام جوانب اقتصادی کشور از جمله کشف و استخراج ذخایر زیر زمینی ترتیب شده است.
ارغندیوال گفت، ذخایر زیر زمینی و موقیعت تجاری کشور، تأمین کنندهی تمام نیازمندیهای اقتصادی کشور است. اما او تأکید کرد، برای رسیدن به خودکفایی، باید تمام موانع اقتصادی از سر راه توسعهی کشور برداشته شود.
در همین حال، کارشناسان مسایل اقتصادی باور دارند که برای رسیدن به خودکفایی، باید مشکل اساسی چون: فساد اداری، نا امنی، عدم حاکمیت قانون و نبود ارادی قوی برای رشد اقتصادی کشور از بین برده شود.
وزیر اقتصاد نیز میگوید، اگر در امر مبارزه با فساد اداری توجه نشود و دولت بعدی ارادهی قوی برای عملی کردن برنامه توسعهیی نداشته باشد، اقتصاد کشور همچنان وابسته باقی خواهد ماند.
پس از سقوط حاکمیت گروه طالبان و ایجاد حکومت جدید و حضور نیروهای بینالمللی در کشور، جامعه جهانی میلیاردها دالر را در بخشهایی مختلف از جمله صحت، تعلیم و تربیه، امنیت و توسعهی شهری در کشور به مصرف رساند، اما آنان در بخش زیر ساختها، کشف و استخراج ذخایر زیر زمینی در کشور توجه چشمگیر نکردند.
