بیچاره فرهنگ
یک عزیز بسیار گرامی، در اشاره به حادثه «رستورانت هنر» با ظرافت تمام گفته است: «افغانستان کشوری است که هر که در آن بکشد، آزاد میشود و هرکه بخندد، زندانی میگردد». این حرف بیان واقعیت امروز است، اما تحلیل آن بر اساس «خباثت،فرهنگ»شاید درست نباشد. این توقع زیادی از فرهنگ است. خباثت فرهنگ، هرچه باشد، مولد نوعی توحش معصومانه است. توحش و خشونت مبتذلی که امروز با آن دست به گریبان هستیم، ثابت میکند که هرگونه توقع از فرهنگ یا محکوم کردن آن بیهوده است. فرهنگ ما شبیه یک پیرمرد خنزرپنزری موذی بیمار محتضر است. حتی نمیتواند به ریش محکوم کنندگان خود یک خندهی تلخ هم بکند. دست از سر این بیچاره بردارید.
