اطلاعات روز: مؤسسهی موسوم به «پروژهی عدالت پاکستانی» با نشر اعلامیهی از رهایی دستکم 9 زندانی پاکستانی از بازداشتگاه بگرام خبر داده است. براساس معلومات این مؤسسه، در بین این زندانیان، یک تاجر از منطقهی ابیتآباد پاکستان نیز شامل است. این زندانی شعیب نام دارد و چهار سال پیش در کشور بازداشت شده است.
از هویت هشت زندانی دیگر اطلاعات دقیق در دست نیست، اما در جریان سالهای گذشته معمولاً افرادی در بازداشتگاه بگرام انتقال داده میشدند که به جرم فعالیت و انجام حملات تروریستی از سوی نیروهای امنیتی دستگیر میشدند.
در اعلامیهی مؤسسه «پروژهی عدالت پاکستانی» آمده است، 9 زندانی آزاد شده از بازداشتگاه بگرام، در حال حاضر در توقیف کمیتهی بینالمللی صلیب سرخ است.
این کمیته، سازمان غیردولتی است و مرکز اصلی آن در شهر ژنو سوئیس میباشد. کمیته بینالمللی صلیب سرخ، برای خدمت به افراد بیپناه در سطح جهان فعالیت دارد. این کمیته قرار است، در آینده نزدیک، 9 زندانی آزاد شدهی پاکستانی را به دولت پاکستان تحویل دهد.
درهمین حال، مسوولان این مؤسسه از حکومت پاکستان خواسته است، به زدوی زمنیهی یکجا شدن این زندانیان را با خانوادههایشان فراهم کند. مؤسسه یاد شده از چند سال به این طرف برای رهایی زندانیان پاکستانی از بازداشتگاه بگرام تلاش میکند. بر اثر تلاشهای این مؤسسه، درجریان سالهای گذشته، چندین زندانی پاکستانی از زندان بگرام رها شدهاند.
زندان بگرام از بازداشتگاههای مهم کشور است که در آن افرادی به ظن دست داشتن به کارهای تخریبی و تروریستی نگهداری میشوند. حکومت افغانستان در سال گذشتهی میلادی مسئولیت این بازداشتگاه را از نیروهای خارجی به عهده گرفت. هرچند هنوزهم گزارش برخی از رسانهها، حکایت از آن دارد که مسوولیت این زندان در دست نیروهای امریکایی است.
در کنار شهروندان افغان شماری از شهروندان خارجی نیز در این بازداشتگاه نگهداری میشود. گزارشها میرساند که در حال حاضر دستکم 15 زندانی دیگر پاکستانی نیز در این بازداشتگاه نگهداری میشود.
