«کوچی‌ها و طالبان» حدود ۲۰۰ رأس مواشی ساکنان «حصه‌ی دوم بهسود» را با خود بردند

اطلاعات روز
عکس: آرشیف

منابع محلی و مردمی در ولایت میدان‌وردک می‌گویند که افراد مسلح حدود ۲۰۰ رأس مواشی ساکنان ولسوالی حصه‌ی دوم بهسود این ولایت را با خود برده‌اند.

حسین‌بخش، از متنفذان قومی در روستای «دوپشته»ی ولسوالی حصه‌ی دوم بهسود امروز (سه‌شنبه، ۳۱ حمل) به روزنامه اطلاعات روز گفت که افراد مسلح این تعداد مواشی را روز گذشته از این روستا دزدیده‌اند.

او افزود که این افراد ابتدا چوپان ۶۵ ساله را لت‌وکوب و سپس مواشی‌ها را با خود برده‌اند.

این متنفذ قومی جنگ‌جویان گروه طالبان و کوچی‌ها را متهم به دزدی این مواشی‌ها کردند. به گفته‌ی او، کوچی‌ها و طالبان در تبانی هم مواشی را با خود برده‌اند.

در همین حال خوانی سلطانی، عضو شورای ولایتی میدان‌وردک نیز به روزنامه اطلاعات روز تأیید کرد که جنگ‌جویان گروه طالبان و کوچی‌ها، مواشی ساکنان روستای دوپشته را با خود برده‌اند.

او توضیح داد که این جنگ‌جویان به‌صورت مسلح سوار بر چندین موتر نوع «دادسن» و چهار عراده موتورسایکل بوده‌اند. به گفته‌ی آقای سلطانی، آنان در ابتدا چوپان را نیز با خود برده بوده و سپس او را رها کرده‌اند.

او گفت که نیروهای امنیتی برای بررسی این موضوع از مرکز ولسوالی حصه‌ی دوم بهسود به طرف روستای دوپشته رفته‌اند.

از سویی هم، خوانی سلطانی گفت که جنگ‌جویان طالبان همزمان با ربودن مواشی‌ها، وارد روستای «آب‌پای» در منطقه‌ی مرزی میان ولسوالی‌های حصه‌ی اول و دوم بهسود نیز شده‌اند. او افزود که این روستا خالی از سکنه است و هنوز مشخص نشده که طالبان در این منطقه مستقرند یا خیر.

او اما تأکید کرد که طالبان قلف‌های خانه‌ها را شکستانده‌اند.

این گروه تاکنون در این مورد چیزی نگفته است.

این درحالی است که از چند سال پیش بدینسو در فصل‌های بهار و تابستان ولسوالی‌های بهسود همه‌ساله شاهد درگیری مسلحانه میان کوچی‌ها و ساکنان این ولسوالی‌ها است. این درگیری‌ها میان دو طرف تلفاتی نیز در پی دارد.

از روزنامه‌نگاری مستقل حمایت کنید

محدودیت‌های گسترده بر رسانه‌ها و فضای عمومی در افغانستان، دسترسی شهروندان به اطلاعات مستقل را محدود کرده است. در چنین شرایطی، «اطلاعات روز» متعهدانه و مستقل به کار خود ادامه می‌دهد تا حقیقت قربانی خاموشی و فراموشی نشود.

ما وابسته به هیچ قدرتی نیستیم و تنها برای مردم می‌نویسیم.

مأموریت ما افشای فساد، بازتاب صدای سرکوب‌شدگان، تقویت پاسخگویی صاحبان قدرت، و پشتیبانی از چشم‌اندازی است که در آن همه شهروندان افغانستان از حقوق و آزادی‌های برابر برخوردار باشند و در صلح زندگی کنند.

خبرنگاران ما در شرایط دشوار و گاه خطرناک فعالیت می‌کنند تا گزارش‌های دقیق، منصفانه و مبتنی بر واقعیت منتشر شود و روایت‌های مردم به حاشیه رانده نشود. تداوم این کار، به حمایت مخاطبان و حامیان مستقل وابسته است.

هر کمک، فارغ از میزان آن، به ادامه روزنامه‌نگاری مستقل کمک می‌کند. اگر امکان کمک مالی ندارید، همرسانی این درخواست و تشویق دیگران به حمایت نیز سهمی مهم در تقویت این مسیر دارد.

در کنار حقیقت بایستید
از اطلاعات روز حمایت کنید

برای حمایت اینجا کلیک کنید
با دیگران به‌‌ اشتراک بگذارید
بدون دیدگاه