وزارت امور خارجهی کشور اعلام کرده که نخستین نشست سهجانبهی افغانستان، امریکا و تاجیکستان از طریق ویدیوکنفرانس برگزار شده است.
وزارت خارجه امروز (پنجشنبه، ۲۸ حوت) با نشر خبرنامهای گفته است که این نشست به اشتراک محمدحنیف اتمر، وزیر خارجهی کشور، سراجالدین مهرالدین، وزیر خارجهی تاجیکستان و دیوید هیل، معین وزارت امور خارجهی امریکا برگزار شده است.
به نقل از خبرنامه طرفهای اشتراککننده در این نشست روی همکاریهای سیاسی، امنیتی و اقتصادی، مبارزه با ترویزم و تهدیدهای مشترک، اتصال منطقهای و همکاریهای علمی و فرهنگی بحث و گفتوگو کردهاند.
وزارت خارجهی کشور گفته است که در بخش همکاریهای سیاسی، طرفهای امریکا و تاجیکستان ضمن حمایت از روند صلح افغانستان، بر حفظ دستاوردهای حقوق بشری بهشمول حقوق زنان تأکید کردهاند.
محمدحنیف اتمر هم تلاشهای روبهگسترش منطقهای و جهانی را در راستای تأمین صلح افغانستان ستوده است. او گفته است که رهبری دولت برای شکلدادن روند مشارکت سیاسی بر مبنای روشهای پیشبینیشده در قانون اساسی بهشمول انتخابات زودهنگام آماده است.
وزارت خارجه افزوده است که طرفهای اشتراککننده در نخستین نشست سهجانبهی افغانستان، امریکا و تاجیکستان در بخش مبارزه با تروریزم و تهدیدهای مشترک بر ادامهی مبارزهی مشترکشان علیه گروههای تروریستی، باندهای جنایتکار و قاچاقچیان مواد مخدر با استفاده از مکانیزمهای همکاری منطقهای گفتوگو کردهاند.
آنان تقویت همکاریهای سرحدی،تبادلهی معلومات، تطبیق قطعنامهی شورای امنیت سازمان ملل متحد و تقویت نهادهای تنفیذ قانون را بهعنوان بخشی از همکاریهای مشترک در راستای مهار قاچاق مواد مخدر و جنایت سازمانیافته در سرحدات مطرح کرده و بر همکاریها و تشریک مساعی دوجانبه و سهجانبه در این زمینه تأکید کردهاند.
طرفهای اشتراککننده همچنان با اشاره به اتصال منطقهای، پروژههای اقتصادی و اتصال منطقهای را متضمن رفاه و ترقی کشورهای افغانستان، آسیاسی مرکزی و آسیای جنوبی خوانده و روی امضای موافقتنامههای تجارت آزاد و سرمایهگذاری در پروژههای حمل و نقل، خطوط آهن و تجارت و ترانزیت صحبت کردهاند.
آنان همچنان روی پیشرفت کار پروژههای برق کاسا ۱۰۰۰، گسترش خطوط آهن میان آسیای مرکزی و آسیای جنوبی از طریق افغانستانِ، ایجاد زونهای آزاد اقتصادی و گسترش پروژههای انرژی آبی تأکید کردهاند.
طرفهای اشتراککننده در نخستین نشست سهجانبهی افغانستان، امریکا و تاجیکستان همچنان روی همکاریهای علمی و فرهنگی نیز صحبت کردهاند. معین وزارت امور خارجهی امریکا در این نشست در مورد برنامههای تبادلهی آموزشی کشورش در منطقه صحبت کرده و بر تعهد امریکا در راستای توسعهی برنامههای آموزشی و فرهنگی تأکید کرده است.
همچنان وزارت امور خارجه گفته است که طرفهای اشتراککننده در این نشست روی امضای موافقتنامهی همکاریهای استراتیژیک میان افغانستان و تاجیکستان نیز بحث شده است.
