همزمان با یکسالگی توافقنامهی صلح دوحه میان امریکا و گروه طالبان، نادر نادری، سخنگوی هیأت مذاکرهکنندهی جمهوری اسلامی افغانستان میگوید که در یک سال گذشته، یکهزار و ۵۲۳ غیرنظامی در کشور کشته شدهاند.
آقای نادری امروز (دوشنبه، ۱۱ حوت) در رشتهتویتی گفته است که این غیرنظامیان پس از «اینکه طالبان [یک سال پیش] وانمود کردند، صلح میکنند»، کشته شدهاند. به گفتهی او، در میان کشتهشدگان فعالان جامعهی مدنی نیز شاملند.
در همین حال، سخنگوی هیأت مذاکرهکنندهی دولت افزوده است که مردم افغانستان از این میزان خشونتها خشگین اند. او تأکید کرده است که مردم خواهان برقراری صلح و تأمین آتشبس فوری در کشور اند.
نادر نادری افزوده است که جمهوری اسلامی افغانستان این موضوعات را با ایمان کامل دنبال کرده، اما موقف گروه طالبان هنوز در این مورد تغییر نکرده است.
توافقنامهی صلح دوحه میان گروه طالبان و امریکا در دهم حوت سال گذشتهی خورشیدی به امضا رسید. روز گذشته طالبان در واکنش به یکسالگی این توافقنامه اعلام کردند که این توافقنامه بهسوی مثبت در حرکت است. این گروه همچنان گفته بود که به تمامی تعهدات خود در آن عمل کرده است.
دولت افغانستان اما میگوید که توافقنامهی دوحه هیچ تأثیری در روند صلح نداشته و تنها وقت را ضایع کرده است.
رحمتالله اندر، سخنگوی دفتر شورای امنیت ملی روز گذشته در رشتهتویتی گفت که این توافقنامه تنها آتشبس میان طالبان و امریکا را تضمین کرده، اما روابط طالبان با افغانها تاکنون «تنها به قتل، غارت، ترور و وحشت» محدود مانده است.
آقای اندر تأکید کرد که برای افغانها امیدی در این توافقنامه وجود ندارد.
از سویی هم، سخنگوی هیأت مذاکرهکنندهی جمهوری اسلامی افغانستان در حالی از کشتهشدن بیش از یکونیم هزار غیرنظامی از زمان امضای این توافقنامه خبر میدهد که پیشتر هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) با نشر گزارشی گفته بود که میزان تلفات غیرنظامیان در افغانستان پس از آغاز مذاکرات صلح در ماه سپتامبر سال گذشتهی میلادی، افزایش یافته است.
